XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Grabarczyk: od 2014 r. budowa pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości

Grabarczyk: od 2014 r. budowa pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk powiedział w sobotę w Łodzi, że budowa pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) rozpocznie się w 2014 roku, a pierwszy pociąg powinien po nim pojechać cztery lata później. KDP połączyć ma cztery miasta: Warszawę, Łódź, Poznań i Wrocław. Całość inwestycji ma być zakończona najpóźniej w 2020 roku.

Szef resortu przyjechał do Łodzi, aby wziąć udział w podpisaniu porozumienia pomiędzy samorządem Łodzi, samorządem województwa łódzkiego i PKP Polskie Linie Kolejowe, dotyczącego budowy pod miastem tunelu m.in. dla KDP łączącego dwa dworce: Łódź Fabryczna z Łódź Kaliska. Podpisany w sobotę dokument dotyczy realizacji studium wykonalności tej inwestycji.

Według Grabarczyka, budowa tunelu łączącego dwa łódzkie dworce jest niezwykle ważna dla realizacji całego projektu KDP. Bez niego - zdaniem ministra - inwestycja KDP nie miałaby sensu. Przypomniał, że linia KDP łącząca te cztery wielkie aglomeracja ma kształt litery Y, a Łódź stanowi jej centrum; to tu będzie krzyżował się najważniejszy węzeł kolejowy w kraju. Chodzi więc o to - jak twierdzi minister - aby te szybkie pociągi mogły bez problemu przejechać przez centrum miasta, a bez tunelu byłoby to trudne.

Obecny przy podpisaniu porozumienia prezydent Łodzi Jerzy Kropiwnicki powiedział, że studium wykonalności dla tunelu musi odpowiedzieć m.in. na pytania: jak połączyć tunel między dworcami, jaki będzie jego optymalny przebieg, jakie będą koszty jego budowy. Zakończenie i przekazanie studium wykonalności przewidziano na 2011 roku.

Dla potrzeb KDP w Łodzi ma być wybudowany nie tylko tunel, ale również zupełnie nowy dworzec Łódź Fabryczna, który znajdzie się 16 metrów pod ziemią. Nowy dworzec będzie węzłem multimedialnym integrującym ze sobą wszystkie rodzaje transportu: kolejowy - w tym pociągi aglomeracyjne, międzyregionalne, dużych prędkości oraz tramwaje miejskie - i drogowy - w tym komunikację miejską autobusową Łodzi i PKS. Bezpośrednio przy dworcu będą także parkingi dla samochodów. Sam dworzec będzie miał kilka kondygnacji. Prace związane z przebudową dworca mają się rozpocząć w połowie przyszłego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Grabarczyk: od 2014 r. budowa pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!