Rząd chce przeznaczyć około 7,5 mld zł na modernizację i zakup taboru kolejowego do 2020 r. w ramach przejęcia przez samorządy spółki PKP Przewozy Regionalne - poinformował w środę minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Minister poinformował, że pieniądze te będą pochodzić z Funduszu Kolejowego, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), budżetu państwa oraz regionalnych programów operacyjnych.
- Zamiarem resortu jest również doprowadzenie do (...) przekazania dworców kolejowych samorządom - dodał Grabarczyk.
Obecny na spotkaniu wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt powiedział, że spółka od początku swojego funkcjonowania, czyli od 2001 roku, straciła w sumie 3,348 mld zł.
- Rząd, przekazując 2,16 mld zł jako dotację dla PKP PR, zmniejsza tę stratę do 1,188 mld zł. Jest to problem typowo księgowy. Nie ma on nic wspólnego z zadłużeniem - podkreślił. Do końca listopada 2009 r. ma być przekazana ostania transza w wysokości 777 mln zł.
Pod koniec kwietnia Sejm uchwalił nowelizację ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP. Przewiduje ona dotację dla PKP PR ze Skarbu Państwa w wysokości 2,16 mld zł. Pieniądze te są przekazywane w kilku transzach.
Grabarczyk zapowiedział, że w przyszłym roku ma nastąpić prywatyzacja akcji PKP Intercity i PKP Cargo.
Pod koniec września br. w Mielnie obradował V Konwent Marszałków Województw RP. Uznał on, że tzw. usamorządowienie spółki PKP PR będzie możliwe m.in. po zapewnieniu i wskazaniu przez stronę rządową 7,4 mld zł na modernizację i zakupy taboru kolejowego w latach 2009-2020 oraz znalezieniu źródeł pokrycia wynoszącej 1,18 mld zł straty bilansowej spółki.
Jak poinformował minister, kolejne spotkanie samorządowców ma odbyć się po 20 października br. w Krakowie.
PKP PR powinno się stać spółką ze stuprocentowym udziałem samorządów województw już 1 grudnia 2008 r. Po objęciu udziałów w spółce samorządy będą w pełni odpowiedzialne za organizację, wykonanie i finansowanie przewozów kolejowych w regionach. Przekazanie udziałów to część przyjętej ponad rok temu rządowej strategii dla transportu kolejowego do 2013. Wcześniej ma nastąpić oddłużenie spółki, której zobowiązania, wynikające z utrzymywania w przeszłości nierentownych połączeń regionalnych, sięgnęły 2 mld zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Grabarczyk: ok. 7,5 mld zł dla kolei do 2020 r.