XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Grad: bez restrukturyzacji LOT może mieć większe kłopoty

Grad: bez restrukturyzacji LOT może mieć większe kłopoty
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bez restrukturyzacji i obniżania w krótkim czasie kosztów, Polskie Linie Lotnicze LOT mogą mieć większe kłopoty z utrzymaniem płynności finansowej - powiedział minister skarbu Aleksander Grad.

Z danych resortu wynika, ze strata spółki za ubiegły rok wyniosła ponad 600 mln zł.

"Spółka i zarząd wiedzą, że bez restrukturyzacji i bez obniżania w krótkim czasie kosztów, LOT może mieć jeszcze większe kłopoty na rynku, problemy z utrzymaniem płynności finansowej" - podkreślił szef resortu skarbu.

"LOT, tak jak wszystkie firmy tej branży, przeżywa kłopoty. Myślę, że wyjście syndyka z tej spółki to ogromny sukces Skarbu Państwa. W tej chwili możemy o tej firmie decydować bez żadnych ograniczeń, które nas do tej pory krępowały i wiązały nam ręce" - podkreślił szef resortu skarbu.

"Spółka pracuje nad tym, na czym nam zresztą zależało, by bez przystawionego do głowy pistoletu prowadzić proces prywatyzacyjny. Będziemy starali się jak najszybciej zrealizować ten pierwszy etap prywatyzacji, by inwestor, który wejdzie do spółki, wspierał procesy restrukturyzacyjne" - dodał.

Pod koniec maja Skarb Państwa i Towarzystwo Finansowe Silesia przejęły pełną kontrolę nad PLL LOT. Obecnie SP i TF Silesia posiadają akcje spółki stanowiące ponad 93 proc. kapitału zakładowego.

Resort skarbu chce sprzedać LOT inwestorowi. W pierwszej fazie prywatyzacji planowane jest podwyższenie kapitału zakładowego, tak by po sprzedaży udziałów inwestorowi pakiet SP nie spadł poniżej 51 proc.

Przed transakcją Skarb Państwa miał 67,97 proc. akcji PLL LOT. Pozostałe akcje były w rękach syndyka Swissaira, byłego inwestora w LOT, poprzez spółkę SAirLines B.V, która ogłosiła upadłość, a jej udziały w spółce przeszły do dyspozycji syndyka. 6,93 proc. akcji nadal pozostaje w rękach pracowników.

"To, co jest największym kłopotem LOT-u, to zawarte przez poprzednie zarządy umowy hedgingowe na paliwo. Jest porozumienie z bankami, by ten temat trochę inaczej załatwić i rozłożyć w czasie" - powiedział PAP Grad.

W styczniu związkowcy złożyli do prokuratury zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez przewoźnika w sprawie kontraktów na zakup paliwa. Chodzi o tzw. umowy hedgingowe. Spółka miała podpisać w lipcu ub.r. kontrakty paliwowe na dwa lata do przodu, kiedy cena za baryłkę ropy wynosiła 140 dolarów (później ceny ropy spadły).

Pod koniec lutego były prezes LOT Dariusz Nowak, pytany o poniesione przez spółkę straty z tego tytułu powiedział, że na grudzień 2008 r. wycena tych instrumentów (nie suma strat) - wyniosła minus 120 mln dolarów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Grad: bez restrukturyzacji LOT może mieć większe kłopoty

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!