Gróbarczyk: zarząd komisaryczny w PŻM z powodu niezwykle trudnej sytuacji

Gróbarczyk: zarząd komisaryczny w PŻM z powodu niezwykle trudnej sytuacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zarząd komisaryczny w Polskiej Żegludze Morskiej wprowadzono z powodu niezwykle trudnej sytuacji przedsiębiorstwa - powiedział w Szczecinie minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Jak dodał, przedsiębiorstwo musi pozostać państwowe.

"Decyzję o wprowadzeniu do PŻM zarządu komisarycznego i ekstraordynaryjnych procedur działania podjęliśmy z powodu niezwykle trudnej sytuacji przedsiębiorstwa" - powiedział w poniedziałek w Szczecinie Gróbarczyk, na wyjazdowym posiedzeniu sejmowej komisji gospodarki morskiej. Jej obrady poświęcone były m.in. sytuacji polskiego armatora.

"Przejmując nadzór właścicielski nad przedsiębiorstwem w 2015 r. przystąpiliśmy do przejmowania dokumentów z Ministerstwa Skarbu Państwa. Niestety dokumenty, które otrzymaliśmy wskazują na duże uchybienia w zakresie nadzoru właścicielskiego, jeśli chodzi o obowiązki Skarbu Państwa w stosunku do przedsiębiorstwa, tzn. brak było wielu dokumentów" - kontynuował.

"W 2016 r. zorganizowaliśmy wiele spotkań ze związkami zawodowymi, ówczesnym zarządem i radą pracowniczą przede wszystkim w celu uzyskania informacji dotyczących bieżącego stanu przedsiębiorstwa. Zeszły rok nie wskazywał na trudną sytuację, jaka ma miejsce w PŻM. Wskazywał tylko i wyłącznie na pewne działania dotyczące uzyskania kredytów, jak również zaciągnięcia kolejnych zobowiązań w celu - jak słyszeliśmy - uzyskania pozytywnej sytuacji przedsiębiorstwa" - powiedział minister.

Jak dodał, niestety przez cały rok nie powstał program naprawczy, a w oczach poprzedniego zarządu nie był on konieczny.

Według Gróbarczyka stan finansów PŻM wskazywał, że należy tam przeprowadzić audyt w celu oceny przedsiębiorstwa. Jak dodał, taki audyt został wykonany i przekazany przewodniczącej sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Powodem wprowadzenia w PŻM w lutym br. zarządu komisarycznego była trudna sytuacja największego narodowego armatora, ciągły brak symptomów poprawy koniunktury na światowym rynku shippingowym, a także brak odpowiednich działań dotychczasowego kierownictwa Grupy PŻM - podał resort gospodarki morskiej.

Na stanowisko zarządcy komisarycznego powołano Pawła Brzezickiego, który w latach 1998-2005 pełnił funkcję dyrektora naczelnego szczecińskiego armatora.

Sytuacja PŻM zaczęła się pogarszać w 2005 r. i pogarszała się do wprowadzenia zarządu komisarycznego - powiedział w poniedziałek w Szczecinie Brzezicki. Jak dodał, "PŻM w ogóle nie był zarządzany, albo był zarządzany przez osoby, które uprawnień do zarządzania nie mają, natomiast potrafiły wpływać na decyzje zarządu w negatywny sposób".

Brzezicki nie podał wysokości straty w prowadzonej przez przedsiębiorstwo działalności w 2015 r., ani wysokości prognozowanej straty za 2016 r.

"W latach 2015 i 2016 grupa PŻM realizowała program inwestycyjny zakupu nowobudowanych statków, wymagający nakładów przekraczających rentowność operacyjną przedsiębiorstwa oraz zdolność lewarowania" - powiedział. "Prognozy finansowe wskazywały na utratę płynności finansowej grupy już w pierwszym kwartale tego roku" - powiedział. Jak dodał, statki zostałyby zabrane PŻM i oddane armatorom, którzy realizują działalność z zyskiem operacyjnym.

Jak relacjonował Brzezicki, jednym z kluczowych kierunków przygotowywanego programu naprawczego jest m.in. redukcja kosztów pracy poprzez zmniejszenie liczby osób zatrudnionych na statkach, w PŻM oraz w spółkach pomocniczych. Chodzi również o obniżkę wynagrodzeń.

Według zarządcy komisarycznego, sytuacja PŻM jest bardzo ciężka. Nawiązując do wielkości zadłużenia przedsiębiorstwa Brzezicki powiedział, że armator "nie jest winien bardzo dużo - powiedzmy, że jest to część rocznych wpływów. Natomiast odchodzenie od finansowania PŻM przez instytucje zewnętrzne polega na tym, że przez pięć lat przedsiębiorstwo nie ma zysku operacyjnego, w związku z czym nie rokuje spłaty zobowiązań" - dodał.

Posłowie PO pytali Brzezickiego m.in., ilu pracowników obejmie redukcja. "Pokazałem w programie naprawczym, co chcę robić. On musi być zaaprobowany przez ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej i będzie wykonywany" - powiedział Brzezicki.

Posłowie PO zarzucili Brzezickiemu i Gróbarczykowi, że nie uzyskali od nich konkretnych informacji dotyczących programu restrukturyzacji przedsiębiorstwa. Jeden z posłów tej partii Arkadiusz Marchewka powiedział, że składa wniosek formalny o odrzucenie informacji ministra przez komisję.

Przewodnicząca komisji Dorota Arciszewska-Mielewczyk (PiS) powiedziała później dziennikarzom, że informacja ministra nie była informacją do przyjęcia lub odrzucenia, a wniosek Marchewki nie był formalny, tylko merytoryczny. Według niej zarząd komisaryczny funkcjonuje w PŻM od niedawna i nie jest jeszcze gotowy do przedstawienia całego sprawozdania. Program restrukturyzacji przedsiębiorstwa będzie przedstawiony, a w komisji jest audyt przedsiębiorstwa dostępny posłom - dodała.

Arciszewska-Mielewczyk zapowiedziała, że temat sytuacji PŻM będzie kontynuowany.

Gróbarczyk powiedział z kolei, że zasadniczym celem jest utrzymanie PŻM jako przedsiębiorstwa państwowego. "Druga kwestia to przygotowanie rozwiązań organizacyjnych czy restrukturyzacyjnych tak, aby ratować przedsiębiorstwo przed ewentualnym upadkiem, a z drugiej strony zabezpieczyć stronę społeczną, jeśli chodzi o miejsca pracy" - dodał.

Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem - w grupie kapitałowej ma ponad 60 statków. Na ich pokładach pracuje ok. 2,6 tys. marynarzy, a kadra pracująca na lądzie to 250 osób.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!