PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Groźny podział UE wokół Pakietu drogowego

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
01-06-2017 15:25
Groźny podział UE wokół Pakietu drogowego
Fot. Shutterstock

Przedstawiony wczoraj przez Komisję Europejską Pakiet drogowy ma dwie różnie strony. Z jednej wnosi pozytywne i perspektywiczne projekty w sprawie ograniczania wypadków drogowych, emisji spalin, digitalizacji, uściślenia kontroli technicznej pojazdów i utworzenia jednolitego systemu elektronicznego poboru opłat drogowych. Z drugiej strony wprowadza rozwiązania, które zmierzają do wypchnięcia „nowych” członków, w tym Polski, z unijnego rynku transportu. A co równie istotne, Pakiet wytycza kurs sprzeczny z deklarowaną w Białej księdze transportu liberalizacją rynku.

Takie są opinie przedstawicieli branży transportowej w Polsce, ekspertów, a także polityków. Zwraca się też uwagę, że ostateczne przyjęcie projektów ograniczających swobodny dostęp do świadczenia usług transportowych (nad pakietem debatować będzie Parlament Europejski i Rada), pogłębiło by proces dezintegracji unijnej i jej podziały.
Czytaj także: "Europa w ruchu", czy Pakiet drogowy KE zmieni oblicze transportu?

Sedno sporu


W ciągu dekady zachodnie firmy transportu drogowego odczuły skutki kryzysu gospodarczego 2008 roku i trwającej recesji w strefie euro. W efekcie np. hiszpańskie w 2008 roku wykonały prace przewozową 175,2 mld tkm, a w najgorszym 2012 r. – 133 mld, francuskie odpowiednio – 182 i 133, niemieckie – 264,5 i 254,5 mld tkm.

Choć zachowały dominującą rolę (nadal największy udział w łącznych przewozach drogowych w UE mają firmy z Niemiec, Francji i Hiszpanii), to solą w oku stał się jeden segment – przewozów międzynarodowych, w tym kabotażowych (zlecenie transportu z kraju niemacierzystego do innego kraju, nie będącego siedzibą przewoźnika).

Tu firmy polskie zdobyły blisko 24 proc. udział w całym rynku UE, a łącznie i firmami z pozostałych „nowych” członków – ponad połowę.

Powody były różne. Od dawna już firmom zachodnim, podobnie jak i polskim nieco później, brakuje kierowców zawodowych.

Kierowcy zachodni nie chcą przyjmować zleceń na niektóre trasy, np. do Rosji, na Ukrainę (bo „niebezpiecznie”, bo trzeba koczować na granicach w oczekiwaniu na odprawy). Nie przyjmują zleceń poprawiających efektywność wykorzystania pustego samochodu, ale kosztem dodatkowej pracy połączonej z utratą weekendu wśród swoich i koniecznością spania w kabinie.

Lobbing


Utrata części rynku stała się też okazją do populistycznych haseł zachodnich organizacji przewoźników drogowych i ich federacji. Od wielu lat przekazują informacje, że tracą rynek, bo firmy ze „wschodu” stosują dumping socjalny.

Obiektywnie patrząc, o wyborze przewoźnika decydują wspólnie gestor ładunku (firmy produkcyjne, handlowe) i spedytor, kierując się jakością usług, ale i ceną. Szukając tańszej oferty, znaleźli ją w firmach przewozowych z „nowych” krajów członkowskich.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


28 500 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 765 ofert w bazie

2 782 270 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP