Grupa PKP wyda 8 mld EUR na modernizację

Grupa PKP wyda 8 mld EUR na modernizację
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Nowe, czyste pociągi, schludne dworce, miła obsługa. Grupa PKP szykuje się do walki o pasażera. Czasu zostało niewiele, bo pojawia się coraz więcej przewoźników gotowych do konkurencji.

Pierwsze jaskółki zmian pojawiły się kilka lat temu. Spółki grupy wprawdzie z mozołem, ale poprawiają wyniki. PKP Intercity (IC) ze strat wybiły się na przyzwoite zyski. PKP Przewozy Regionalne (PR) zmniejszyły straty o 400 mln zł, a zapowiadane przez rząd oddłużenie daje im dobre perspektywy na przyszłość - czytamy w "Pulsie Biznesu".

Liberalizacja rynku przewozów towarowych, choć dyskusyjna, daje klientom możliwość wyboru przewoźnika. Z przewozami pasażerskimi jest gorzej, ale i tu konkurencja daje o sobie znać.

- Szanujemy konkurencję i starannie obserwujemy jej działania. Na miarę naszych możliwości finansowych staramy się stawiać jej czoła. Konsultujemy e-mailowo z pasażerami projekty rozkładów jazdy, umieszczając je w internecie. Staramy się dbać o takie skomunikowanie pociągów, by ułatwić przesiadki. W wielu miastach wprowadzamy cykliczny rozkład jazdy - pociągi odjeżdżają w określonych kierunkach o stałych porach, np. zawsze kwadrans po pełnej godzinie. Przeznaczamy też coraz większe fundusze na utrzymanie czystości w pociągach. Nasze składy są sprzątane na stacjach początkowych, końcowych i podczas jazdy. Unowocześniamy punkty informacyjne. Pracownicy, mający bezpośredni kontakt z pasażerami, a więc drużyny pokładowe, kasjerzy i informatorzy, przechodzą szkolenia z obsługi klienta. W programie tych szkoleń są także lekcje języków obcych - tłumaczy w "PB" Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP PR.

Grupa inwestuje głównie w linie kolejowe, tabor i dworce. Wydatki na te cele pochłoną większość pieniędzy. PKP PR wydały w tym roku na modernizację taboru ponad 140 mln zł. Nakłady inwestycyjne PKP IC opiewają na podobną kwotę. To nie koniec.

- Plan na 2007 r. przewiduje inwestycje na 208 mln zł. Część będzie przeznaczona na modernizację posiadanego przez spółkę taboru, a część na zakupy. Na początku czerwca został rozstrzygnięty przetarg na modernizację 238 wagonów. PKP IC także w czerwcu ogłosiły przetarg na zakup 10 nowych lokomotyw. Dla postępowania przetargowego przewidziano tryb dialogu konkurencyjnego. Wyłoniony producent będzie także świadczył usługę utrzymania lokomotyw przez 15 lat - wyjaśnia w dzienniku Adrianna Chibowska z PKP Intercity.

Cała grupa modernizuje się, aby poprawić obsługę pasażerów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!