GUS: wzrost obrotów ładunkowych i spadek liczby statków w morskiej flocie transportowej

GUS: wzrost obrotów ładunkowych i spadek liczby statków w morskiej flocie transportowej
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W 2016 r. w morskiej flocie transportowej spadła liczba statków, ale zwiększyła się flota przybrzeżna. Polscy przewoźnicy przetransportowali więcej ładunków niż w 2015 r. Nastąpił wzrost przewozu pasażerów w komunikacji międzynarodowej - podał w czwartek GUS.

W portach morskich odnotowano wzrost obrotów ładunkowych. W portach o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej zwiększyły się obroty ładunkowe w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, natomiast w Gdańsku - spadły. Nastąpił wzrost obrotów ładunków tranzytowych w porównaniu z 2015 r. W 2016 r. połowy ryb i innych organizmów morskich były większe niż przed rokiem. W porównaniu z 2015 r. obszar działalności połowowej polskiej floty poszerzył się o łowiska na Pacyfiku Południowo-Wschodnim - podał GUS w raporcie "Gospodarska morska w Polsce w 2016 r.".

Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2016 r. liczyła 96 statków (stanowiących polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2385,1 tys. ton i pojemności brutto (GT) 1697,9 tys. (w 2015 r.

- 102 statki o łącznej nośności 2514,7 tys. ton i pojemności brutto (GT) 1778,3 tys.

W 2016 r., w porównaniu z rokiem poprzednim, w morskiej flocie transportowej przybyło 6 statków o łącznej nośności 145,7 tys. ton i pojemności brutto (GT) 103,0 tys., ubyło natomiast 12 statków o nośności wynoszącej 276,4 tys. ton i pojemności brutto (GT) 183,4 tys. Na koniec 2016 r. pod polską banderą pływały 22 statki o łącznej nośności 35,0 tys. ton i pojemności brutto (GT) 26,2 tys.

Morską flotą transportową w 2016 r. polscy przewoźnicy przewieźli 7248,2 tys. ton ładunków (wzrost o 4,1 proc. w porównaniu do 2015 r.), wykonując pracę przewozową 8,2 mld tonokilometrów (spadek o 35,3 proc.). W 2016 r. w strukturze przewiezionych ładunków dominowały ładunki drobnicowe, w tym jednostki toczne (67,6 proc.) oraz pozostałe ładunki drobnicowe (25,2 proc.).

W żegludze regularnej przewieziono 6595,6 tys. ton ładunków (w tym 93,8 proc. promami w zasięgu bałtyckim), tj. o 6,2 proc. więcej niż w 2015 r., natomiast w żegludze nieregularnej - 652,6 tys. ton ładunków, tj. o 13,1 proc. mniej.

W relacji pomiędzy portami obcymi i polskimi przewieziono 6283,7 tys. ton ładunków (wzrost o 8,3 proc. w porównaniu z 2015 r.), z tego wywóz z portów polskich do portów zagranicznych stanowił 50,2 proc. (wzrost w skali roku o 7,2 proc.), a przywóz - 49,8 proc. (wzrost o 9,5 proc.). Pomiędzy portami obcymi przewieziono 774,0 tys. ton ładunków, tj. o 25,9 proc. mniej w porównaniu z rokiem poprzednim, natomiast pomiędzy portami polskimi - 107,0 tys. ton, tj. o 28,8 proc. więcej.

Przewozy ładunków polskiego handlu zagranicznego dokonane przez polskich przewoźników morskich w 2016 r. stanowiły 19,0 proc. przewozów ładunków ogółem żeglugą morską i wyniosły 1379,0 tys. ton (o 14,6 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim).

W 2016 r. w polskich portach rozpoczęło lub zakończyło podróż morską na statkach 2601,6 tys. pasażerów, tj. o 7,4 proc. więcej niż w 2015 r. Statkami w ruchu krajowym pływało 668,1 tys. osób (25,7 proc.), a w ruchu międzynarodowym - 1933,5 tys. pasażerów (74,3 proc.).

Polska flota rybacka w 2016 r. liczyła 843 jednostki (o 3,7 proc. mniej niż w 2015 r.), o łącznej pojemności brutto (GT) wynoszącej 34,9 tys. (o 1,9 proc. więcej niż w 2015 r.) oraz o mocy 83,2 tys. kW (wzrost o 2 proc. w porównaniu z 2015 r.). Zgodnie ze stanem na koniec 2016 r. w skład polskiej floty dalekomorskiej wchodziły 4 trawlery (o 1 statek, czyli o 33,3 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim), a ich łączna pojemność brutto (GT) wyniosła 18,7 tys., czyli wzrosła o 8,5 proc. w porównaniu z rokiem 2015. Portem macierzystym dla wszystkich trawlerów dalekomorskich pozostaje Gdynia.

Polską flotę rybacką tworzyło również 126 kutrów (o 9,4 proc. mniej w stosunku do 2015 r.), o pojemności brutto (GT) 12,1 tys. (o 3,3% proc. mniejszej w stosunku do poprzedniego roku) i mocy 34,3tys. kW (o 5,3 proc. mniej w porównaniu z rokiem poprzedzającym). Porty macierzyste dla kutrów zlokalizowane były w województwach pomorskim (74,6 proc.) i zachodniopomorskim (25,4 proc. liczebności polskiej floty kutrowej).

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: GUS: wzrost obrotów ładunkowych i spadek liczby statków w morskiej flocie transportowej

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!