XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Gwałtowne podrożenie frachtu morskiego

Gwałtowne podrożenie frachtu morskiego
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Stawki opłat żeglugowych za przewóz towarów w kontenerach w umowach bieżących (spotowych) z Dalekiego Wschodu do Europy Północnej wrosły w końcu minionego tygodnia z 400 USD/TEU (kontener 20. stopowy) dwa tygodnie temu do 1109 USD/TEU, czyli aż o 277 pkt. procentowych.

Dane te dotyczą frachtu załadowanego w portach chińskich w kierunku do: Hamburga, Antwerpii, Felixstowe, Le Havre i DCT Gdańsk.

Jeszcze bardziej skoczyły opłaty transportowe do portów Morza Śródziemnego (Barcelona, Walencja, Genua, Neapol) i Morza Czarnego – do 1119 USD/TEU, tj. o ponad 278 pkt. proc. w ciągu tygodnia.

Na obu tych liniach są to najwyższe opłaty od lutego tego roku, ale nadal nieco niższe (o 20-30 USD/TEU) niż rok temu o tej samej porze.

Na skutek powyższych wzrostów, wartość Shanghai Containerised Freight Index (SCFI) w ciągu tygodnia skoczyła o prawie 149 pkt. proc. – do 822,39 USD/TEU. Fracht wzrósł na wszystkich głównych 14 liniach, ujmowanych w SCFI.

Głównymi powodami takich podwyżek opłat transportowych jest zbliżający się jeden z dwóch corocznych szczytów przewozów, ale także radykalne kroki armatorów. Na liniach z Dalekiego Wschodu do Europy anulowano lub połączono ponad 50 stałych rejsów (pętli), tj. 10 proc. wszystkich, ocenia brytyjska firma analityczna Alphaliner.

Był to radykalny krok, w sytuacji utrzymującej się od ponad trzech lat nadwyżki mocy przewozowych nad popytem, który w tym roku zmalał dodatkowo z powodu osłabienia tempa wzrostu gospodarki chińskiej.

W nowych umowach spotowych znów opłacalne stały się usługi dla spółek oceanicznych, których poziom na linii Azja – Europa szacowany jest na bliski 900 USD/TEU.

Wskaźnik SCFI obejmuje stawki frachtu w eksporcie towarów w kontenerach z Szanghaju, gdzie poziom z października 2009 roku przyjęty został za 100.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Gwałtowne podrożenie frachtu morskiego

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!