Hala główna gliwickiego dworca otwarta po modernizacji

Hala główna gliwickiego dworca otwarta po modernizacji
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od piątku podróżni mogą korzystać z hali głównej modernizowanego dworca kolejowego w Gliwicach. Wkrótce udostępniony ma zostać też ostatni peron. Aktualny termin zakończenia prac i udostępnienia całego obiektu podróżnym – to przełom III i IV kwartału br.

Jak przekazał w piątek inwestor, spółka PKP SA, tego dnia otwarto odnowioną halę główną dworca z kasami, miejscami do siedzenia i punktem informacyjnym. Od marca 2015 r. podróżni byli obsługiwani w dworcu tymczasowym.

Pasażerowie korzystają już też z tzw. hali autobusowej oraz prowadzącego do niej łącznika. Ostatnie roboty wykonywane są w części administracyjnej budynku. Uruchamiane są instalacje; trwają prace adaptacyjne w lokalach komercyjnych.

Na stacji dostępne są obecnie trzy zmodernizowane perony. Końcowe roboty trwają przy czwartym peronie, który powinien być gotowy w sierpniu br. Dojście do peronów umożliwia tunel łączący budynek dworca z peronami i wyjściem na ulicę Tarnogórską. Dobiegają końca prace związane z uruchomieniem schodów ruchomych, wind i drugiego tunelu.

Oszacowany pierwotnie na ponad 150 mln zł unijny projekt przebudowy dworca kolejowego w Gliwicach, wraz z peronami i układem torów, to jedno z największych ostatnich przedsięwzięć kolejowych w regionie. Prowadzą je spółka PKP SA, do której należy gmach dworca, oraz PKP PLK - właściciel infrastruktury torów i peronów.

Umowę z wykonawcą przebudowy dworca PKP SA podpisały z końcem grudnia 2014 r., prace ruszyły na początku ub. roku. Pierwotnie inwestor mówił o ich zakończeniu przed końcem 2015 r. W tym czasie zakończono część przedsięwzięcia ujętą w unijnym projekcie. Pozostałe prace miały zostać zakończone w 2016 r.; spółka wskazywała na termin pierwszej połowy roku.

W czerwcu został on po raz kolejny przedłużony, co według inwestora wynikło z problemów wykonawcy z dotrzymaniem przyjętych wcześniej terminów oraz z konieczności wykonania dodatkowych prac, których nie udało się przewidzieć na etapie planowania inwestycji.

Według piątkowej informacji PKP SA zakończenie wszystkich prac i udostępnienie całego kompleksu podróżnym planowane jest obecnie na przełomie III i IV kwartału 2016 r. - po odbiorach końcowych przez odpowiednie służby i inwestora.

Budynek gliwickiego dworca powstał w latach 1924-1925. W ostatnich latach nie był odnawiany. Wcześniejsze, niezrealizowane plany PKP SA zakładały jego odświeżenie w latach 2011-2013 - bez infrastruktury torów i peronów oraz przejść podziemnych. Koszty szacowano wówczas na ok. 30 mln zł. Ostatecznie przebudowa ma znacznie szerszy zakres.

Głównym jej celem ma być poprawa komfortu podróżnych. Perony otrzymują nową nawierzchnię i dachy z przeszkleniami. Wymienione zostały tory w obrębie gliwickiej stacji. W samym dworcu - prócz odnowienia elewacji i wnętrz oraz zamontowania współczesnych udogodnień - przewidziano połączenie odrębnych dotąd hal głównej i autobusowej.

Kompleks dworca przebudowuje konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones SA. PKP SA podają obecnie, że koszt inwestycji wynosi ok. 120 mln zł netto (i jest współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).

PKP PLK od 2013 r. stopniowo remontowały kluczowe w woj. śląskim połączenie kolejowe z Gliwic do Katowic przez Zabrze i Chorzów Batory. W grudniu 2014 r. skończyły się prace między Gliwicami a Chorzowem Batorym. W 2015 r. wyremontowano odcinek Katowice-Chorzów Batory. W tym roku trwały jeszcze prace nad układem torowym przy stacji Gliwice.

Niezależnie od projektu kolejowego władze Gliwic przygotowują budowę wokół dworca kolejowego centrum przesiadkowego. Ma to być zintegrowany system stacji autobusów miejskich, regionalnych i międzynarodowych z parkingami dla samochodów i rowerów oraz zapleczem dla podróżnych. Z końcem czerwca samorząd wybrał koncepcję architektoniczno-przestrzenną tego przedsięwzięcia.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Hala główna gliwickiego dworca otwarta po modernizacji

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!