XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

HCP chce z Czechami, albo z Turkami produkować opancerzone 4x4 dla armii

HCP chce z Czechami, albo z Turkami produkować opancerzone 4x4 dla armii
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Husar, opracowany we współpracy z czeską Tatra Defence Vehicles oraz pojazd tureckiej firmy Otokar - obie propozycje opancerzonych 4x4 mogą, zdaniem zakładów H. Ciegielski-Poznań, spełniać potrzeby polskiej armii oraz innych służb mundurowych.

  • H. Cegielski-Poznań (HCP) chce wytwarzać pojazdy opancerzone na potrzeby polskiej armii wraz z czeskim holdingiem zbrojeniowym Czechoslovak Group (CSG), lub tureckim Otokarem.
  • HCP chce produkować zamówiony przez armię pojazd przynajmniej w 70 proc. samodzielnie, lub przy udziale polskich kooperantów.

Opracowany we współpracy z czeską Tatra Defence Vehicles pojazd Husar po raz pierwszy został zaprezentowany na zakończonym w piątek Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach.

Działająca w ramach holdingu CSG Tatra Defence Vehicle specjalizuje się w projektowaniu i produkcji opancerzonych pojazdów specjalnych. Na stoisku HCP pokazany został też pojazd tureckiej firmy Otokar.

Spółka podkreśliła w komunikacie prasowym, że oba pojazdy należą do "ścisłej czołówki światowych rozwiązań w tym segmencie transporterów opancerzonych", produkt tureckiej firmy "jest obecnie używany w wielu armiach świata, sprawdzony na polu bitwy", zaś pokazany premierowo Husar "spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem".

Obie propozycje pojazdów opancerzonych 4x4 mogą, zdaniem HCP spełniać potrzeby polskiej armii oraz innych służb mundurowych. Według spółki, zapewniają "najnowocześniejsze na świecie zdolności bojowe i terenowe, innowacyjne rozwiązania technologiczne wpływające na bezpieczeństwo i komfort użytkowników".

- Po podpisaniu umowy przez MON na dostawę pojazdu w ramach programów modernizacyjnych Sił Zbrojnych RP rozpoczniemy produkcję, która zakłada polonizację produktu. Husar będzie dumą polskiej armii i służb mundurowych, skutecznie podnosząc zdolności obronne różnych formacji - powiedział wiceprezes HCP ds. finansowych Krzysztof Zwiefka.

- Kiedy kilkanaście miesięcy temu rozpoczynaliśmy prace nad powrotem Cegielskiego do zbrojeniówki wierzyliśmy, że zaproponujemy nową jakość w tej branży przemysłu. Pozytywny odbiór przedstawicieli służb mundurowych jest dla nas potwierdzeniem, że zmierzamy w dobrym kierunku - dodał.

Ambicją HCP jest wytwarzanie zamówionego przez armię pojazdu przynajmniej w 70 proc. samodzielnie, lub przy udziale polskich kooperantów.

- W Cegielskim budowany będzie pojazd, który będzie doposażony o różne systemy i uzbrojenie w innych polskich firmach branży zbrojeniowej. Razem jesteśmy w stanie zaproponować świetny pojazd z wszechstronnym zastosowaniem, który będzie wykorzystywany zarówno w kraju, jak i za granicą - powiedział Zwiefka.

Zdaniem spółki, współtworzony przez HCP pojazd, dzięki swej modułowej konstrukcji, będzie mógł być stosowany nie tylko w wojsku, ale też przez policję, straż graniczną, straż pożarną czy przez leśników.

Spółka podała też, że w trakcie wydarzenia w Kielcach doszło do podpisania umowy o współpracy z CSG odnośnie produkcji pojazdów ciężarowych AVIA. HCP będzie współpracować z AVIA Trucks w zakresie projektu i dostawy napędów elektrycznych Cegielskiego do ciężarówek czeskiego producenta.

- Wymieniamy się technologiami. Uzyskujemy w ten sposób efekt synergii, co pozytywnie wpływa na gospodarkę, zarówno polską, jak i czeską - powiedział Zwiefka. Jak dodał, Cegielski rozwija produkcję napędów elektrycznych, pracując równocześnie nad transferem czeskiej technologii na potrzeby produkcji transporterów opancerzonych 4x4.

H. Cegielski-Poznań S.A. istnieje na rynku od ponad 170 lat. Obecnie spółka wprowadza na rynek technologię napędów elektrycznych z zastosowaniem w branży automotive, kolejowej i tramwajowej. HCP oferuje również produkty i usługi z branży OZE oraz inżynierii środowiskowej - m.in. biogazownie i instalacje do przetwarzania odpadów.

W 1846 roku, kiedy powstała firma, produkowano w niej maszyny rolnicze, lokomobile parowe, parowozy i tabor kolejowy. Przedsiębiorstwo stało się uznanym producentem w branży silników okrętowych oraz stacjonarnych generatorów prądu. Cegielski rozwija się w dziedzinie serwisu przekładni elektrowni wiatrowych.

Spółka ma blisko 80-letnie doświadczenie w produkcji specjalnej. W halach Cegielskiego w Poznaniu i Rzeszowie produkowane były już od I wojny światowej pociski, karabiny, działka, oraz pociągi pancerne. Produkcja specjalna w HCP została zawieszona w 2002 roku.


×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: HCP chce z Czechami, albo z Turkami produkować opancerzone 4x4 dla armii

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!