W miniony piątek stawki za przewozy towarów w kontenerach w umowach spotowych na liniach z portów chińskich do portów Europy Północnej (także DCT Gdańsk) zmalały do 313 dolarów za kontener 20. stopowy (TEU), tj. o prawie o 32 pkt. procentowe.
Taką samą wartość miał fracht na liniach Daleki Wschód - porty Morza Śródziemnego i Czarnego - 333 USD/TEU, dotychczas wyższe niż do Europy Północnej. W ciągu tygodnia zmalały o 25,6 pkt. proc.
Zmalały także stawki transportu z portów chińskich na zachodnie i wschodnie wybrzeże USA, choć mniej, odpowiednio o 6,3 i 4,5 pkt. proc.
A ponieważ kierunki te łącznie z europejskimi mają ok. 58 proc. udział w światowych przewozach towarów w kontenerach, spadł także - także niemal do historycznie najniższego poziomu - ogólny wskaźnik SCFI. Wynosił on w piątek 571,95 USD/TEU.
Ogółem w notowaniu SCFI siedem linii (spośród czternastu) zanotowało w minionym tygodniu spadki stawek frachtu morskiego, dwie pozostały na tym samym poziomie, a cztery miały niewielki wzrost.
Powody wspomnianych spadków, szczególnie na liniach z Chin do Europy i USA, pozostają te same. Są to: nadmierna podaż zdolności przewozowych nad popytem oraz stabilizacja lub spadek popytu na transport na określonych kierunkach.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Historycznie niski poziom frachtu morskiego z Azji do Europy