IATA: linie lotnicze mogą zarobić w tym roku 31,4 mld dol

IATA: linie lotnicze mogą zarobić w tym roku 31,4 mld dol
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Linie lotnicze w tym roku mogą zarobić ok. 31,4 mld dol, czyli więcej niż szacowano w grudniu ub. r., ale mniej niż zarobili przewoźnicy w 2016 r. - poinformował w poniedziałek dyrektor generalny Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac.

W meksykańskim Cancun trwa 73. Walne Zgromadzenie Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego, w którym uczestniczy ponad tysiąc osób - przedstawicieli linii lotniczych, producentów samolotów, lotnisk, instytucji lotniczych, a także władz rządowych.

IATA zmieniła prognozę rentowności linii lotniczych w tym roku. Spodziewa się, że globalni przewoźnicy zarobią w tym roku 31,4 mld dol. - w grudniu prognozowano, że będzie to 29,8 mld dol. Z kolei przychody linii lotniczych wyniosą 743 mld dol. - to więcej wobec grudniowych szacunków, które wskazywały na to, że będzie to 736 mld dol. IATA podała, że w 2016 roku linie lotnicze zarobiły 34,8 mld dol., a przychody wyniosły 705 mld dolarów.

"To będzie kolejny, solidny rok jeśli chodzi o wydajność branży lotniczej. Znaczące zwiększenie popytu zarówno na przewóz towarów, jak i przewóz pasażerów jest silniejszy niż oczekiwano, a przychody rosną. Jednak zarobki byłyby większe, gdyby nie większe wydatki na paliwo oraz rosnące koszty siły roboczej" - powiedział na konferencji prasowej Alexandre de Juniac.

Według IATA, w tym roku przewoźnicy uzyskają średnio ok. 7,69 dolara zysku z każdego pasażera. W 2016 roku było to 9,13 dolarów, a w 2015 - 10,08 dolarów.

Zdaniem organizacji, mniejszy zysk linii lotniczych tym roku to efekt głównie wyższych cen ropy, rosnących kosztów pracy oraz podatków.

"W pierwszym kwartale tego roku już wzrosły koszty paliwa i siły roboczej. W ubiegłym roku tańsze paliwo przyczyniło się do 8-procentowego spadku kosztów jednostkowych linii lotniczych. W tym roku spodziewane wyższe ceny ropy naftowej będą miały największy wpływ na tegoroczne zyski linii lotniczych. Szacuje się, że paliwo lotnicze w tym roku będzie stanowić ok. 18,8 proc. kosztów w strukturze wszystkich kosztów linii lotniczych. To mniej niż w 2016 roku, kiedy to kształtowało się na poziomie 20,6 proc., jednak nadal jest to dla przewoźników wysoki koszt" - tłumaczył de Juniac.

IATA szacuje, że w tym roku średnia cena za baryłkę ropy Brent będzie się kształtowała na poziomie 54 dol. (w ub.r. było to ok. 44,6 dol.). Spowoduje to, że paliwo lotnicze podrożeje z około 52,1 dol. za baryłkę średnio płaconą w 2016 roku do ok. 64, dol. za baryłkę w tym roku.

Zdaniem zrzeszenia, linie lotnicze poniosą także większe koszty pracy. IATA szacuje, że w 2017 roku linie lotnicze przeznaczą na ten cel ok. 175 mld dol., wobec 160 mld dol. w ub.r. i 150 mld dol. w 2015 r.

"Spodziewamy się w tym roku, że zatrudnionych w branży będzie ok. 2,78 mln ludzi wobec 2,65 mln w ub. r. To da ok. 4,8-proc. wzrost wobec 2016 r. " - powiedział na konferencji prasowej główny ekonomista IATA Brian Pearce.

Jak przekazał Pearce, w 2017 r. przewoźnicy zapłacą ok. 124 mld dol. różnego rodzaju podatków, jakie nakładają rządy poszczególnych państw. "W 2016 roku była to kwota 117 mld dol., a w 2015 r. było to 113 mld dol." - powiedział Pearce. Dodał, że w 2017 roku prawie 1 proc. globalnego PKB będzie z transportu lotniczego - ok. 776 mld dol. W ubiegłym roku było to ok. 737 mld dol., a w 2015 r. - 752 mld dol.

IATA szacuje, że w tym roku linie lotnicze przewiozą ok. 4,1 mld pasażerów - co ma oznaczać ponad 7-proc. wzrost wobec 2016 r. - i ok. 58,2 mln ton cargo - także ponad 7-proc. wzrost wobec 2016 r.

Jak wskazał szef IATA, choć ogólna wydajność branży jest dobra, to nadal występują znaczne różnice regionalne. "Około połowa zysków branży generowana jest w Ameryce Północnej, zyskają też - ale mniej - przewoźnicy w Europie, Azji i Pacyfiku, czy Ameryce Łacińskiej, na minusie będą linie lotnicze w Afryce" - powiedział szef IATA.

Zgodnie z prognozą IATA, najwięcej w przyszłym roku zarobią linie lotnicze z Ameryki Północnej - 15,4 mld dolarów, wobec 16,5 mld dol. w ub.r. Zysk europejskich przewoźników w 2017 roku wyniesie ok. 7,4 mld dol., a w 2016 roku było to ok. 8,6 mld dol. Przewoźnicy z regionu Azji i Pacyfiku w tym roku zarobią 7,4 mld dolarów, wobec 8,1 mld dolarów w ub.r. W przypadku linii lotniczych z Bliskiego Wschodu w 2017 roku będzie to ok. 0,4 mld dolarów, a w ub. r. było to - 1,1 mld dolarów, a przewoźnicy z krajów Ameryki Łacińskiej w 2017 roku osiągną 800 mln dol. zysku wobec 600 mln dolarów w 2016 roku. Jeśli chodzi o linie z regionu Afryki, to według prognoz IATA, w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, będą miały stratę na poziomie ok. 100 mln dolarów.

IATA zrzesza 275 linii lotniczych ze 117 krajów, w tym PLL LOT. Zapewnia ponad 83 proc. światowego ruchu lotniczego.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: IATA: linie lotnicze mogą zarobić w tym roku 31,4 mld dol

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!