Impas w sprawie rozbudowy portu lotniczego Warszawa Modlin

Impas w sprawie rozbudowy portu lotniczego Warszawa Modlin
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Bez dodatkowych 60 mln zł w ciągu kilku lat lotnisko w Modlinie będzie miało problemy z nadmiernym zatłoczeniem odprawianych pasażerów. Niestety, nie wszyscy właściciele portu zgadzają się na nasz plan oraz przedstawiony model finansowania - mówi Leszek Chorzewski, p.o. prezesa spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.

Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze mające 30,39 proc. udziału w spółce zarządzającej portem Warszawa-Modlin, może zabiegać o przegłosowanie zerwania umowy z Ryanairem? Takie informacje medialne się pojawiły.

- W najbliższym posiedzeniu walnego zgromadzenia wspólników nie ma punktu z takim wnioskiem. Umowa z Ryanairem pewnie będzie jednak omawiana, ale żaden ze współwłaścicieli portu Warszawa-Modlin nie może jej zerwać bez wspólnej zgody.

Czy zarząd rozważa sytuację, że PPL będzie zabiegać o budowę kolejnego lotniska na Mazowszu, kiedy Lotnisko Chopina się „zatka”, a nie będzie jeszcze Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK)?


- Taką wypowiedź dyrektora przedsiębiorstwa, Mariusza Szpikowskiego, przyjęliśmy do wiadomości.

Ale może zamiast budować lotnisko, PPL zainwestuje w puste obecnie lotnisko w Radomiu. Tam się przeniesie część ruchu pasażerskiego, a także cargo z Chopina.


- Nie ma sposobu, żeby linie lotnicze przenieść, jeśli same tego nie chcą. To samo dotyczy przewoźników cargo. Na Okęciu niedawno otwarto na przykład nowy terminal DHL, który kosztował ok. 100 mln zł. Nie mam pojęcia, kto zapłaciłby za przenoszenie tej infrastruktury. Sprawa jest bardzo trudna.

Czy na takim zapętleniu chce korzystać PPL? Walczy o umniejszenie roli Ryanaira na polskim rynku, aby dać szansę rozwoju połączeń krajowych PLL LOT.


- To działa odwrotnie. Jeżeli zdarzyło by się tak, że Ryanair przeniesie część planowanych nowych połączeń na lotnisko Chopina, to poważnie może zagrozić LOT-owi. A cel był taki, żeby przestrzeń na lotnisku Chopina do momentu wybudowania CPK była dedykowana głównie LOT-owi.

Zarówno lotnisko Chopina, jak i w Modlinie, są portami użytku publicznego i muszą przyjąć każdego przewoźnika, jeśli jest tylko wolne miejsce.

W założeniu, to Modlin miał obsługiwać ruch tanich linii lotniczych i czarterowych.


- Tak, a lotnisko centralne, którym jest obecnie port Chopina, miało koncentrować się na ruchu transferowym i obsługi przewoźników tradycyjnych. Także CPK ma mieć taki charakter.

Tymczasem może tak zdarzyć się, że Ryanair przeniesie się z Chopina do Stanisławowa (gdzie ma powstać CPK - red.) i też nikt nie będzie mógł mu tego zabronić.

W dalszej części rozmowy o warunkach, na których Ryanair funkcjonuje w Modlinie, opłacalności działalności portu, a także o blokowaniu jego rozbudowy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Impas w sprawie rozbudowy portu lotniczego Warszawa Modlin

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!