Jeśli przyjąć minimalne założenia prognozy rządu i zamrożenie stawek dostępu do infrastruktury Kolei Rosyjskich (RŻD) w 2014 roku, to 10 procentowa indeksacja cen przewozów towarów koleją będzie niższa niż skumulowana stopa inflacji w latach 2014-2015.
Według niego, konieczna jest wyższa indeksacja cen przewozów, ponieważ systematycznie rosną wydatki inwestycyjne i materiałowe, potrzebne do stabilnego funkcjonowania przemysłu kolejowego.
Zdaniem biegłego, zmniejszenie wolumenu przewozów koleją nie wynika głównie z dodatkowej indeksacji taryf RŻD, ale z innych powodów. Są nimi czas transportu (w domyśle – długi), niezawodność, możliwość świadczenia kompleksowych usług logistycznych na zmieniającym się rynku, konieczność wchodzenia w interakcje z wieloma podmiotami.
"Dlatego indeksacji na poziomie inflacji jest mało prawdopodobna, aby wpłynęła na skłonność do dalszej ucieczki klientów od przewoźników kolejowych” – stwierdził Słobodianik.