PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Infrastruktura kolejowa ogromną barierą rozwoju transportu szynowego

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
17-05-2011 23:21
Infrastruktura kolejowa ogromną barierą rozwoju transportu szynowego

- Zgodnie z "Masterplanem dla transportu kolejowego" oraz wieloletnim sektorowym planem inwestycyjnym do 2013 roku nakłady na modernizację infrastruktury kolejowej będą rosły - powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Massel podczas debaty "Kolej w Europie i w Polsce", która odbyła się w ramach III Europejskiego Kongresu Gospodarczego.

W ubiegłym roku na modernizację infrastruktury kolejowej przeznaczono na 3 mld zł, w tym roku nakłady takie mają wynieść 4,5 mld, a w przyszłym 8 mld zł.
- Te środki już przynoszą pierwsze efekty, a będą lepiej odczuwalne za rok, kiedy oddanych zostanie do użytku kilka zmodernizowanych odcinków, które uzyskają bardzo atrakcyjne czasy średniej podróży - podkreślił wiceminister.

Towarzyszą temu wydatki na rozwój techniczny sieci kolejowej, w tym nowoczesne systemy sterowania ruchem. Umożliwi to na wzrost prędkości na linii CMK ze 180 km/h do 200 km/h. Wyzwaniem cywilizacyjnym staje się natomiast realizacja linii „Y” kolei dużych prędkości. Zostało już wybrane konsorcjum, które przygotuje studium wykonalności tej inwestycji. Linia „Y” ma zostać oddana do użytku w 2020 roku.

Jaki obowiązek ma państwo?

W dyskusji podkreślono konieczność inwestycji i modernizacji całej sieci kolejowej, a nie wybranych jej kilku jej odcinków (ok. czwartej części jej łącznej długości), jak zakładają obecne programy.

- Średnia prędkość handlowa pociągów towarowych w Polsce ledwie przekracza 20 km/h, a koszt przejazdu 1 km przez pociąg kosztuje 5,5 euro, podczas gdy w Europie zachodniej jest to 50 km/h i koszt ok. 2,5 euro - mówił Alexander Hedderich, prezes DB Schenker Rail. - Ogranicza to możliwości konkurencyjności kolei w Polsce.

Według Wojciecha Balczuna, prezesa PKP Cargo, skrócenie czasu jazdy o pół dnia pozwoliłoby uwolnić ok. 1000 wagonów do działalności operacyjnej tej spółki.

- W obecnej sytuacji zapaści sieci infrastruktury niweczone są m.in. nasze efekty poprawy efektywności i atrakcyjności przewozów, jakie stwarzamy klientom - podkreślił Balczun.

W debacie zgodzono się, że koszty modernizacji i rozwoju infrastruktury musi ponosić państwo. Taki model przyjęty jest w całej Europie, a zakres partycypacji budżetów krajowych w utrzymanie sieci wynosi średnio 50-60 proc. (w Polsce w tym roku 25 proc.).

- Doświadczenia światowe dowodzą zarazem, że w procesie inwestycji kolejowych nie sprawdza się formuła partnerstwa publiczno-prywatnego, ponieważ cykle zwrotu nakładów są bardzo długie - mówił Dariusz Nachyła, partner w Deloitte Polska. - PPP stosowane jest jedynie do budowy krótkich odcinków kolei dojazdowych, np. do portów lotniczych lub odcinków aglomeracyjnych.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 863 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

798 535 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP