PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Infrastruktura na huśtawce

Autor: Piotr Stefaniak, Tomasz Elżbieciak
18-02-2017 07:14 |  aktualizacja: 18-02-2017 10:16
Infrastruktura na huśtawce
fot. materiały prasowe

Rok 2017 ma być lepszy dla firm wyspecjalizowanych w budownictwie infrastrukturalnym. Jednak rynek kolejowy będzie mniejszy niż kilka lat temu, a przed branżą skok na głęboką wodę - duże zlecenia w końcu dekady. Jak sektor zniesie tak głębokie wahania koniunktury?

Wkrótce zobaczymy napis: "Półmetek perspektywy finansowej 2014-20." W ocenie ministra infrastruktury, całkiem dobre jest wykorzystanie dotacji unijnych na inwestycje infrastrukturalne. W końcu minionego roku formalną ocenę uzyskało 1138 wniosków o wartości dofinansowania 38 mld zł. Podpisano umowy dla 330 projektów o kwocie pomocy UE za prawie 30 mld zł (budżet Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 114 mld zł). Oznacza to, że zakontraktowano ponad 26 proc. alokacji. Lepiej niż zakładał plan ministerstwa. Co istotne dla gospodarki, Komisja Europejska zrefundowała Polsce już ponad 8 mld zł.
Problem jednak tkwi w... asymetrii. Prócz dość rytmicznego "przerobu" tych środków przez GDDKiA na drugą linię metra w Warszawie, budowę gazociągów, a także na potrzeby obiektów kultury, mamy też niemal zerowe wykorzystanie nowych pieniędzy przez PKP PLK. Ta asymetryczność skłania do stawiania pytań, czy uda się wykorzystać w pełni tak hojną, ostatnią zapewne, pomoc finansową UE. Czy nie powtórzy się sytuacja spiętrzeń robót po 2020 roku (środki będzie można rozliczać do 2023 r.) z wszystkimi ich skutkami dla branży.

Inwestorzy publiczni zapewniają o zmianie relacji z wykonawcami, powołali nowe organy konsultacji. Czy to jednak wystarczy, by polskie firmy budowlane i producenci materiałów stali się na początku przyszłej dekady więksi i silniejsi? A także zdolni do ekspansji zagranicznej i do sprostania nowym wyzwaniom, np. budowy kolei dużych prędkości (ponad 200 km/h). Optymizm miesza się ze sceptycyzmem...

W dalszej części czytaj:

  • jak z wykorzystaniem unijnych środków pomocowych poradziło sobie budownictwo drogowe?
  • czy kolej wykorzystała fundusze z UE?
  • co dziać się będzie w inwestycjach infrastrukturalnych?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 595 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 763 ofert w bazie

2 782 331 ofert w bazie


397 663 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP