Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Instytut Pocztowy: prywatyzacja rynku pocztowego nie jest korzystna

Autor: wnp.pl (PS)
01-08-2017 12:01
Instytut Pocztowy: prywatyzacja rynku pocztowego nie jest korzystna
Fot. PTWP (Krzysztof Kusz)

Podając różne uwarunkowania i przykłady historyczne z innych krajów Instytut Pocztowy wykazuje, że prywatyzacja narodowej poczty nie jest korzystna – ani dla samej spółki i jej pracowników, ani klientów z większości segmentów rynku pocztowego, z wyjątkiem klientów biznesowych.

Choć prywatyzacja monopolu państwowego w tym segmencie rynku jest pożądana, to jednak narodowa poczta realizuje też służebną misję w stosunku do obywateli, zapewniając im dostęp do podstawowych usług, a „kryterium zysku, jakim kierują się prywatne firmy, nie jest najważniejsze”, stwierdza się w raporcie pt. „Prywatyzacja poczty – szansa czy zagrożenie?”
Prywatyzacja ta na pewno nie jest szansą dla jej pracowników, bo wszystkie takie procesy w tym sektorze w Europie skutkowały redukcjami zatrudnienia oraz pogorszeniem warunków pracy i płacy, podkreślają autorzy raportu.

Ich zdaniem przykłady zagraniczne wskazują też, że rynek listów - mimo teoretycznego uwolnienia - nie okazał się atrakcyjny dla konkurencji, ponieważ wymaga wysokich nakładów inwestycyjnych oraz rozbudowanej infrastruktury, co pociąga wysokie koszty.

W konsekwencji poczty musiały podnieść ceny dla klientów indywidualnych, żeby skompensować sobie ponoszone straty na rynku KEP (przesyłek kurierskich, przyp. autor), z powodu rosnącej konkurencji oraz malejącej liczby listów, co z kolei jest efektem rozwoju procesu e-substytucji (przesyłania wiadomości, korespondencji, itp. za pomocą internetu lub telefonii komórkowej).

Prywatyzacja oznaczała również zamykanie placówek pocztowych, a w skrajnym przypadku, jak w Holandii, ich likwidację.

Na prywatyzacji i liberalizacji niewątpliwie skorzystali klienci biznesowi i instytucjonalni, którzy dzięki konkurencji byli w stanie uzyskać znaczące obniżenie opłat zarówno przesyłek listowych, jak i paczek oraz przesyłek kurierskich, podkreśla Instytut Pocztowy.

Zarazem otwarcie rynku oraz dynamiczny rozwój e-commerce doprowadziły do dalszego obniżenia cen przesyłek, choć w zdecydowanie większym zakresie jej beneficjentami zostali ponownie klienci biznesowi.

Autorzy raportu stawiają też retoryczne pytanie, czy skoro liberalizacja rynków usług listowych z punktu widzenia konsumentów okazała się fikcją, to czy prywatyzacja monopoli państwowych ma sens.

Z jednej strony monopole są złe, bo w pełni kontrolują rynek, na którym mogą dyktować ceny.

„Z drugiej strony jednak, kiedy mówimy o obszarach, w których państwo realizuje służebną misję w stosunku do obywateli, zapewniając im dostęp do podstawowych usług, takich jak np. dostęp do wody pitnej, energii elektrycznej czy infrastruktury drogowej, kryterium zysku, jakim kierują się prywatne firmy, nie jest najważniejsze”, stwierdza się w raporcie.

„Czy dostęp do usług pocztowych należy do tej samej kategorii? Naszym zdaniem zdecydowanie tak. Rola placówki pocztowej na całym świecie daleko wykracza poza punkt sprzedaży usług. Jest ona miejscem, które łączy obywateli ze światem (szczególnie na obszarach wiejskich i w małych miastach) oraz stanowi centrum społeczności lokalnych i ważny element ich codziennego życia. Jest również wyrazem obecności państwa na danym terenie”, konkludują autorzy raportu.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)




SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 273 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP