XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Internet rujnuje Pocztę Polską

Internet rujnuje Pocztę Polską
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

1 lipca paczki wysyłane Pocztą Polską drożeją średnio o 20 proc. Ale i tak księgowi Poczty będą się modlić, by handel internetowy wybiła zaraza. Bo rynek, o który chcą walczyć prywatne firmy pocztowe, dla Poczty jest źródłem strat

"Jak wygląda ekonomia w wykonaniu Poczty Polskiej? Prywatne firmy pocztowe do swoich przesyłek dokładają metalowe blaszki. Poczta Polska dokłada pieniądze".

Tak brzmi branżowa anegdota. Blaszki to efekt ustawowego monopolu Poczty na obsługę najlżejszych przesyłek. Żeby obejść prawo, konkurenci Poczty muszą dociążać swoje listy. Ale anegdota mówi też wiele o wydajności biznesowej państwowego giganta - pisze "Gazeta Wyborcza".

Pięć lat temu Poczta przesyłała 20 mln paczek rocznie. W ubiegłym roku już 47 mln. To w dużej mierze zasługa rosnącej popularności handlu internetowego. Ale kiedy właściciele e-sklepów świętowali w grudniu najlepsze wyniki handlowe w swej historii, księgowi Poczty z przerażeniem obserwowali lawinę paczek. I to nie tylko dlatego, że Poczta miała wielkie problemy z dostarczeniem ich na czas. Także dlatego, że narodowy operator na paczkach po prostu... mocno traci. Im więcej paczek dostarczy, tym ta strata jest większa. Liczby Poczta trzyma jednak w tajemnicy.

Dlatego od jutra wysłanie paczki będzie kosztować średnio aż o 20 proc. więcej niż do tej pory. Np. nadanie dużej przesyłki o wadze od 2 do 5 kg zdrożeje z 13 zł do 15 zł. Ale nawet to nie wystarczy, by Poczta zaczęła wychodzić na swoje - nadal wysyłka niektórych paczek będzie dla operatora deficytowa! Kolejne podwyżki są więc tylko kwestią czasu. UKE zażądał jedynie, by rozłożyć je w czasie, aby "uniknąć znacznego spadku przystępności usługi dla użytkowników, szczególnie konsumentów" - pisze "Gazeta".

Przyczyna takiej sytuacji? M.in. przerosty kadrowe, zła struktura zatrudnienia i zła organizacja. - Jeśli 20-proc. podwyżka cen nie pozwala Poczcie Polskiej osiągnąć rentowności usługi, to świadczy, że firma jest po prostu nieefektywna - komentuje Rafał Brzoska, prezes prywatnej poczty InPost.

Tam, gdzie Poczcie Polskiej się nie opłaca, chce wchodzić prywatna konkurencja. Ona w handlu internetowym zauważyła właśnie spore pieniądze do wyjęcia. Według szacunkowych danych InPostu rynek obsługi przesyłek internetowych wart jest już między 500 a 800 mln zł. I nieustannie się powiększa.

Rewolucję zapowiada kielecki Kolporter, który parę miesięcy temu utworzył swe ramię kurierskie pod marką Kolporter Express. - Obsługę kurierską handlu internetowego uważamy za bardzo atrakcyjny rynek, choć niełatwy - mówi Maciej Topolski, rzecznik Kolportera. - Naszym zdaniem głównym problemem dla kurierów jest np. dowożenie pojedynczych, zazwyczaj niewielkich paczek pod adresy często odległe od ich głównych szlaków. To jest nieopłacalne, dlatego kurierzy nie kwapią się do obsługi e-handlu - mówi Topolski.

Pomysł Kolportera? Wykorzystanie sieci ok. tysiąca jego saloników prasowych i współpracujących z firmą innych placówek handlowych do nadawania i odbierania przesyłek. Klient e-sklepu wskaże dogodny dla niego punkt, gdzie paczka na niego zaczeka. - Docelowo taka sieć punktów nadawczo-odbiorczych będzie liczyć 5-6 tys. placówek w kraju - mówi "Gazecie" rzecznik Kolportera. Firma zapowiada, że z nową usługą ruszy testowo za mniej więcej rok.

Wcześniej, bo już w czwartym kwartale specjalną usługę na potrzeby e-handlu i jego klientów chce uruchomić InPost. - Klient będzie decydował, kiedy i o której godzinie dotrze do niego przesyłka. Z nową usługą chcemy wystartować przed Gwiazdką, bo wtedy jest największy sezon na doręczenia paczek - ludzie kupują prezenty. Na początku będziemy obsługiwać 20 największych miast. Później zwiększymy ich liczbę do 50 - opowiada Brzoska.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Internet rujnuje Pocztę Polską

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!