PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Internet rujnuje Pocztę Polską

Autor: Gazeta Wyborcza
30-06-2008 12:06
Internet rujnuje Pocztę Polską

1 lipca paczki wysyłane Pocztą Polską drożeją średnio o 20 proc. Ale i tak księgowi Poczty będą się modlić, by handel internetowy wybiła zaraza. Bo rynek, o który chcą walczyć prywatne firmy pocztowe, dla Poczty jest źródłem strat

"Jak wygląda ekonomia w wykonaniu Poczty Polskiej? Prywatne firmy pocztowe do swoich przesyłek dokładają metalowe blaszki. Poczta Polska dokłada pieniądze".
Tak brzmi branżowa anegdota. Blaszki to efekt ustawowego monopolu Poczty na obsługę najlżejszych przesyłek. Żeby obejść prawo, konkurenci Poczty muszą dociążać swoje listy. Ale anegdota mówi też wiele o wydajności biznesowej państwowego giganta - pisze "Gazeta Wyborcza".

Pięć lat temu Poczta przesyłała 20 mln paczek rocznie. W ubiegłym roku już 47 mln. To w dużej mierze zasługa rosnącej popularności handlu internetowego. Ale kiedy właściciele e-sklepów świętowali w grudniu najlepsze wyniki handlowe w swej historii, księgowi Poczty z przerażeniem obserwowali lawinę paczek. I to nie tylko dlatego, że Poczta miała wielkie problemy z dostarczeniem ich na czas. Także dlatego, że narodowy operator na paczkach po prostu... mocno traci. Im więcej paczek dostarczy, tym ta strata jest większa. Liczby Poczta trzyma jednak w tajemnicy.

Dlatego od jutra wysłanie paczki będzie kosztować średnio aż o 20 proc. więcej niż do tej pory. Np. nadanie dużej przesyłki o wadze od 2 do 5 kg zdrożeje z 13 zł do 15 zł. Ale nawet to nie wystarczy, by Poczta zaczęła wychodzić na swoje - nadal wysyłka niektórych paczek będzie dla operatora deficytowa! Kolejne podwyżki są więc tylko kwestią czasu. UKE zażądał jedynie, by rozłożyć je w czasie, aby "uniknąć znacznego spadku przystępności usługi dla użytkowników, szczególnie konsumentów" - pisze "Gazeta".

Przyczyna takiej sytuacji? M.in. przerosty kadrowe, zła struktura zatrudnienia i zła organizacja. - Jeśli 20-proc. podwyżka cen nie pozwala Poczcie Polskiej osiągnąć rentowności usługi, to świadczy, że firma jest po prostu nieefektywna - komentuje Rafał Brzoska, prezes prywatnej poczty InPost.

Tam, gdzie Poczcie Polskiej się nie opłaca, chce wchodzić prywatna konkurencja. Ona w handlu internetowym zauważyła właśnie spore pieniądze do wyjęcia. Według szacunkowych danych InPostu rynek obsługi przesyłek internetowych wart jest już między 500 a 800 mln zł. I nieustannie się powiększa.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 443 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 122 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.