Ostatnie lata wiele nas nauczyły. Wiemy już, ile znaczy planowanie i przygotowanie inwestycji. Ostatnie lata to de facto ciągła walka z procedurami, a także zmiany priorytetów inwestycyjnych Polskich Linii Kolejowych - mówił Marcin Machocki, dyrektor w PKP Centrala, podczas Forum Zmieniamy Polski Przemysł.
Do 2015 r. powinna zostać zakończona realizacja kilku kluczowych inwestycji na szlakach kolejowych, przede wszystkim na trasach Zabrze - Katowice - Kraków, Kraków - Rzeszów, Warszawa - Gdynia oraz Warszawa - Łódź.
Machocki wskazał, że w ostatnich latach w PKP PLK przyjęto model inwestycji polegający na modernizacji linii kolejowych, który tak naprawdę oznacza niemalże budowę nowe trasy w miejscu starej.
- Często zbliżone efekty można by osiągnąć mniejszym kosztem. Dlatego obecnie coraz więcej jest ogłaszanych przetargów na rewitalizacje, które są tańsze, nie wymagają pozyskiwania tylu zezwoleń, a przynoszą podobne efekty - wskazał Machocki.
Dodał, że błędnie zdecydowano także o realizacji inwestycji w formule „projektuj i buduj”.
- Większość tego typu kontraktów ma obecnie duże opóźnienia. Odpowiedzialność za projektowanie została przerzucona na wykonawców, a tymczasem potencjał projektowy rynku jest bardzo mały - stwierdził Machocki.
Zaznaczył, że ta praktyka będzie zmieniona i jeszcze w bieżącej perspektywie unijnej PKP PLK będzie zlecać prace projektowe dotyczące inwestycji zaplanowanych na kolejny budżet UE.
- Nowe przedsięwzięcia zapewne będziemy realizować od 2016 r. Najbliższe trzy lata poświęcimy jeszcze na dokończenie i rozliczenie inwestycji z obecnego budżetu unijnego - podsumował Machocki.
Tomasz Elżbieciak
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Inwestycje na liniach kolejowych dopiero się rozkręcają