Iran daje na kolej 25 mld dolarów. Partnerzy poszukiwani

Iran daje na kolej 25 mld dolarów. Partnerzy poszukiwani
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Plany rozwoju infrastruktury drogowej i kolejowej w Iranie w ramach planu 5-letniego na lata 2017/18-2021/22 mają uczynić z dawnej Persji regionalny węzeł transportu towarów i ludzi między Chinami, Indiami, Pakistanem i Afganistanem. Ambitne założenia rządowe zakładają inwestycje w infrastrukturę kolejową o wartości prawie 25 mld dol. W grę wchodzi też zakup nowego taboru.

  • Elektryfikacja irańskiej kolei? Zaledwie 200 km sieci na ponad 13 tys. km.
  • Na planowaną sieć długości 9000 km, około 3500 km jest w budowie. Reszta czeka na inwestorów.
  • Iran ma inwestycyjne wsparcie Chin, ale szuka także innych partnerów.
  • Francja, Niemcy i Włochy szykują pierwsze kontrakty.

Zniesienie sankcji ekonomicznych wobec Iranu w styczniu 2016 r. rozbudziło ogromne nadzieje na otwarcie rynku irańskiego dla zagranicznych firm z Europy. Iran z kolei liczył na nieskrępowany dostęp do międzynarodowego rynku ropy i finansów, aby mieć środki na modernizację w dużej mierze przestarzałej gospodarki i infrastruktury.

Jednak niskie ceny ropy – w porównaniu z okresem, gdy Iran miał ograniczony dostęp do rynku – mocno ograniczają możliwości Teheranu. Wzrost lub spadek ceny baryłki o 10 dol. przekłada się na zmianę PKB o jeden procent.

Dodatkowym problemem jest polityka nowej administracji amerykańskiej prezydenta Donalda Trumpa wobec reżimu ajatollahów. Wiele firm i instytucji finansowych zainteresowanych robieniem tam interesów obawia się, że USA wycofają się z porozumienia o zawieszeniu sankcji. Wówczas presja na innych, zwłaszcza na państwa UE, będzie utrudniać robienie interesów z Teheranem.

Jednym torem i bez prądu


Według danych Kolei Islamskiej Republiki Iranu sieć kolejowa pod koniec 2016/17 miała długość 13 348 kilometrów, z czego 10 459 km przypadało na linie główne krajowe, a 2889 km na linie lokalne. Większość tras ma jeden tor, a tylko 196 km zelektryfikowano.

Władze Iranu szukają partnerów do budowy tysięcy kilometrów torów kolejowych. Modernizacja sieci i taboru jest częścią 5-letniego planu rozwoju gospodarczego na lata 2017/18-2021/22 (rok irański jest liczony od święta Noruz przypadającego na marzec).

Wśród projektów priorytetowych, które mają być realizowane z finansowania zagranicznego, są: szybka kolej Teheran-Isfahan (410 km) i elektryfikacja linii Teheran-Meszhed (926 km), elektryfikacja linii Garmsar-Incheh Borun (495 km) i Qazvin-Reszt (388 km), Meyaneh-Tabriz (200 km), Teheran-Hamedan-Sanandaj (430 km) i Shiraz-Bushehr (250 km), Gorgan-Bojnourd-Meszhed (570 km) i Meyaneh-Ardabil (175 km).

Na planowaną sieć długości 9000 km, około 3500 km jest już w budowie, z czego 540 km na ukończeniu. Pozostała część czeka na inwestorów. Ministerstwo Transportu Iranu szacuje, że potrzebne będą inwestycje w wysokości do 25 miliardów dolarów w ciągu następnych dziesięciu 

Chiny pożyczą


Finansowanie jest już dostępne w przypadku niektórych z wyżej wymienionych projektów. Iran szuka prywatnych inwestorów na kolejne 15 projektów kolejowych. Nowe linie kolejowe lub projekty elektryfikacji mają być realizowane w formule BOT (Build Operate Transfer) i BLT (Build Lease Transfer).

Najmocniej zaangażowane obecnie są Chiny, które w lipcu podpisały porozumienie w sprawie finansowania (2,6 mld dol.) elektryfikacji dwutorowej linii kolejowej między Teheranem i Mashhad od długości 926 km. Jest to część istniejącego łącznika o długości 3200 km między Urumczi, stolicą zachodniej chińskiej prowincji Xinjing i stolicą Iranu. Za projekt elektryfikacji odpowiadają China National Machinery Import and Export Corporation wraz z irańską Mapna Group.

Prace budowlane powinny rozpocząć się wkrótce. Pierwszą fazą projektu jest elektryfikacja odcinka o długości 138 km (Mashhad-Neyshabou). Prace zaplanowano na cztery lata. Oczekuje się, że maksymalna prędkość wzrośnie z obecnych 160 do 200 km/h.

Chiny są również zaangażowane w budowę innych linii kolejowych. China Railway Engineering Corporation (CREC) bierze udział w budowie 410-kilometrowej linii z Teheranu przez Qom do Esfahan, na której ma być rozwijana prędkość do 400 km/h.

Europa w gotowości


W październiku 2017 r. rzecznik kolei irańskich ogłosił, że negocjowany jest także pakiet finansowania z niemieckim konsorcjum bankowym. Środki mają być przeznaczone między innymi na zakup lokomotyw spalinowych i elektrycznych, a także na technologię sygnalizacyjną niemieckiej grupy technologicznej Siemensa.

Siemens dostarczy szybkie pociągi do linii Teheran-Qom-Esfahan i elektryczne lokomotywy do linii Teheran-Mashhad.  70 lokomotyw elektrycznych dla linii Teheran-Meszhed ma być montowane na miejscu w Iranie we współpracy z irańskim zakładem budowy i konstrukcji maszyn MAPNA. Według kolei irańskich Siemens zaoferował również dostawę wagonów osobowych, ale ponieważ Iran akceptuje tylko lokalną produkcję lub montaż, nie osiągnięto w tej sprawie jeszcze porozumienia.

Umowa na projekt modernizacji i rozbudowy dworców kolejowych w Teheranie i Qom została przyznana francuskiej grupie AREP. Odpowiada ona też za budowę dworca kolejowego w Mashhad. Inny francuska firma, Alstom, prowadzi rozmowy w sprawie montażu pojazdów na miejscu.

Aktywni są także Włosi. W lipcu 2016 r. włoski minister infrastruktury i transportu Graziano Delrio oraz jego irański odpowiednik Abbas Akhoudi podpisali w Rzymie porozumienie o budowie linii dużych prędkości. Obecnie trwają negocjacje dotyczące finansowania pierwszego projektu, o wartości 1,2 miliarda euro, na odcinku o długości 100 km między miejscowościami Qom i Arak. Drugi planowany projekt to nowa trasa między Teheranem a Hamedanem (260 km).

Gotowość współpracy przy elektryfikacji 600-kilometrowego odcinka między Teheranem a Tabrizem zadeklarowała też Rosja.

×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Iran daje na kolej 25 mld dolarów. Partnerzy poszukiwani

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!