PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

J. Czuczman, Forum Okrętowe: polskie stocznie odczują dekoniunkturę na rynku oil&gas

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
25-01-2017 13:16 |  aktualizacja: 25-01-2017 15:46
J. Czuczman, Forum Okrętowe: polskie stocznie odczują dekoniunkturę na rynku oil&gas
Fot. Shutterstock.com

- Dla przemysłu stoczniowego rok 2016 powinien być niezły i zakończyć się wynikiem nieco lepszym lub podobnym do tego z roku 2015, kiedy sprzedaż wyniosła 10,7 mld zł. Jednak 2017 może być gorszy, bo nasze stocznie odczują światową dekoniunkturę na rynku, który do tej pory był ich domeną, czyli oil&gas - mówi Jerzy Czuczman, prezes Związku Pracodawców Forum Okrętowe.

Nie ma jeszcze danych o sytuacji w polskim przemyśle stoczniowym w 2016 roku?

- Nie. Zdecydowanie jednak spadła koniunktura na rynku produkcji offshore, można nawet mówić o załamaniu tego segmentu. Stare zamówienia się kończą, nowych nie było w ub. roku.

Jaki był powód?

- Niskie ceny ropy naftowej i mniejszy popyt na poszukiwania i eksploatację ze złóż morskich. Niektóre polskie stocznie, w ślad za zleceniodawcami z Norwegii, przerzuciły część zamówień na produkcję statków dla potrzeb rybołówstwa i hodowli morskiej.

Pewne firmy weszły na inne rynki, a np. Vistal umocnił się w segmencie budowy mostów. Jest jedną z trzech największych w Europie firm, które potrafią robić długie, skomplikowane jednostki.

Były pozytywne tendencje? 

- Europejski przemysł okrętowy w 2016 roku stał się liderem w globalnych zamówieniach na nowe statki z udziałem blisko 60 proc. (wartościowo) rynku światowego, daleko wyprzedzając Chiny, Koreę Południową czy Japonię. To sytuacja niespotykana od dziesięcioleci.

Dlaczego?

- Z jednej strony zmalał globalny rynek produkcji jednostek towarowych, bo załamał się popyt na nowe masowce i kontenerowce, z powodu dekoniunktury na rynku frachtu morskiego, także na wspomniane jednostki dla eksploracji offshore. Doszło to tego, że na złom kieruje się statki liczące jedynie 15 lat, choć zwyczajowo okres eksploatacji wynosił dotychczas 30-35 lat.

Z drugiej strony, europejski przemysł stoczniowy to przemysł wysokich technologii. Umocnił się w ub. roku szczególnie w produkcji statków wycieczkowych i jednostek specjalistycznych.

Dlatego z poziomu ok. 30 proc. wszystkich zamówień w stoczniach europejskich (wartościowo) przed 10 laty, udział tych statków wzrósł do blisko 80 proc.

Kto korzysta na tym boomie?

- Stocznie najbardziej rozwinięte technologicznie, w Niemczech, Francji, Finlandii. Ich portfele zamówień są wypełnione do 2020 roku (francuskich stoczni nawet do 2023 r.). Ale także stocznie wykonujące remonty i przebudowy statków. Warto pamiętać, że  Remontowa Holding plasuje się pośród największych graczy w Europie.

Czy przekłada się to na sytuację w polskiej branży?

- Częściowo tak. Polscy producenci wyposażenia okrętowego są naturalnym zapleczem tamtych stoczni, nie tylko polskich. Co więcej, zachodnie stocznie mogłyby złożyć pewnie jeszcze większe zamówienia w naszych zakładach, niż wynosi ich obecna zdolność produkcyjna.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 480 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

328 965 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP