PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak latają VIP-y po katastrofie smoleńskiej

Autor: PAP
30-03-2015 07:38
Jak latają VIP-y po katastrofie smoleńskiej

Dostojnicy państwowi uprawnieni do korzystania z transportu rządowego od 2010 r. korzystają z wyczarterowanych od PLL LOT embraerów.

Fot. Foma/wikimedia, licencja Creative Commonsa

Po katastrofie smoleńskiej i licznych kontrolach, które wykazały nieprawidłowości w działaniu 36. Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego, został on rozformowany, a najważniejsze osoby w państwie podróżują wyczarterowanymi od LOT maszynami, według nowych wytycznych BBN.

Prawidłowość działania instytucji państwa i sił zbrojnych po katastrofie smoleńskiej z 10 kwietnia 2010 r. badano w licznych postępowaniach kontrolnych - do dziś trwa śledztwo Wojskowej Prokuratury Okręgowej w Warszawie analizującej główny wątek sprawy. Wątki dodatkowe to umorzone przez Prokuraturę Okręgową Warszawa-Praga śledztwo ws. nieprawidłowości w przygotowywaniu lotu dotyczące osób cywilnych z instytucji rządowych (w sądzie jest prywatny akt oskarżenia przeciwko kilku osobom, złożony przez pełnomocnika części rodzin ofiar).
Jeszcze w listopadzie 2010 r. Biuro Bezpieczeństwa Narodowego sformułowało nowe wytyczne co do transportu lotniczego najważniejszych osób w państwie. Obowiązki zachowania szczególnych zasad ostrożności i zakazy latania jednym środkiem transportu BBN rozciągnęło na prezydenta, marszałków Sejmu i Senatu oraz premiera, ale też innych VIP-ów: wicepremiera, szefów MON, MSZ i MSW, szefa Sztabu Generalnego WP oraz dowódców rodzajów sił zbrojnych, szefów służb specjalnych i komendantów służb mundurowych.

Gdy BBN uczestniczy w organizacji wyjazdu, trzyma się zasady, aby jednym samolotem nie podróżowali: prezydent i premier; prezydent, marszałek Sejmu i marszałek Senatu; VIP-y i ich zastępcy (przewidziani do przejęcia kierowania w sytuacjach nagłej konieczności); więcej niż połowa członków RBN, Kolegium Służb Specjalnych, strategicznych dowódców wojskowych oraz komendantów i szefów służb specjalnych i mundurowych.

BBN zaleca, by w razie lotu z VIP-em na nie w pełni przygotowane lotnisko lub w przewidywaniu nadzwyczaj trudnych warunków atmosferycznych bezwzględnie konieczny był dodatkowy rekonesans, ochrona i łączność oraz środki ratownicze.

Sformułowano też specjalne zasady dla VIP-ów na pokładzie samolotu. Nałożono na nich obowiązek punktualności. "Każda zmiana w ostatniej chwili listy pasażerów lub czasu startu wprowadza dodatkowe ryzyko, a także wiąże się z dodatkowymi kosztami i obciążeniami załóg lotniczych" - podkreśla BBN. Ponadto zaznaczono, że na pokładzie samolotu jedynym dowódcą jest dowódca załogi. "VIP nie ma prawa wydawania mu jakichkolwiek poleceń, a ma obowiązek wykonywania wszelkich poleceń dowódcy statku powietrznego" - napisało BBN, nakładając też zakaz wchodzenia do kabiny załogi w czasie startu i lądowania.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP