PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak miasta kupują autobusy?

Autor: Portalsamorzadowy.pl (Aleksander Poltier)
14-03-2011 10:13
Jak miasta kupują autobusy?

Polskie miasta prześcigają się, aby zapewnić mieszkańcom najlepszy transport autobusowy. I choć kryteria, jakimi kierują się przy zakupie nowych autobusów są dość podobne, to systemy finansowania inwestycji różnią się.

Poniżej przedstawiamy zestawienie przykładowych, obecnie realizowanych inwestycji autobusowych w Polsce i sposobów ich finansowania.
Warszawa: obligację w ruch

W Warszawie w rekordowym w skali kraju przetargu na zakup 168 autobusów rywalizuje ze sobą kilka firm. M.in. MAN, Solaris, Solbus i Mercedes. Na pewno gra jest warta świeczki, ponieważ za kontrakt Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie planują zapłacić nie mało, bo aż 203 mln złotych. Cały przetarg podzielony został na trzy części. Pierwsza część obejmuje zakup 20 autobusów krótkich o długości 10 m, druga 36 średnich o długości 12 m, natomiast trzecia 112 autobusów przegubowych o długości 18 m. Warto podkreślić, że z firm startujących w przetargu tylko Solaris i Evobus - dystrybutor mercedesów w Polsce - oferują wszystkie trzy rodzaje autobusów.

- Obecnie jesteśmy na etapie analizowana przedstawionych nam ofert. Nie ukrywamy, że przy wyborze dostawcy nie będziemy kierować się jedynie ceną, która stanowi około 79% całości kryteriów branych przez nas pod uwagę. Pozostałe kryteria, to parametry techniczne ok. 16%, zużycie paliwa 4% i emisja spalin 1% - podkreśla Adam Stawicki z warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych.

Warszawski ratusz nie dotuje w żaden sposób zakupu nowych autobusów, płacąc jedynie danemu przedsiębiorstwu (w tym przypadku Miejskiemu Zakładowi Autobusowemu) za obsługę określonych tras, wg. ustalonych stawek. W jaki sposób, zatem zarząd MZA zamierza zdobyć pond 200 mln zł na pokrycie planowanej inwestycji? Okazuje się, że przedstawiciele MZA wpadli na pomysł emisji obligacji - 21 lutego podpisaliśmy umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na emisję obligacji, dzięki czemu uzyskamy kwotę ok. 165,5 mln zł. Pozostała część kwoty to środki własne MZA - dodaje Adam Stawicki.

Poznań: rekordowa dotacja unijna

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu od 2009 roku sukcesywnie wymienia wysłużone autobusy. W 2010 roku na zakup 75 nowoczesnych, niskopodłogowych Solarisów, których dostawy obecnie trwają, MPK Poznań przeznaczyło 76,6 mln zł, z czego 58,8 mln zł to środki pozyskanie z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego, co stanowi 80 procent kosztów kwalifikowanych. Reszta funduszy to środki własne. Podobnie jak w przypadku Warszawy, gmina nie pokrywa w żaden sposób kosztów zakupu nowych autobusów płacąc przedsiębiorstwu za wykonaną usługę, a konkretnie za przejechany wozokilometr na określonych w umowie trasach.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 355 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

579 093 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP