PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jak miasta kupują autobusy?

Autor: Portalsamorzadowy.pl (Aleksander Poltier)
14-03-2011 10:13
Jak miasta kupują autobusy?

Polskie miasta prześcigają się, aby zapewnić mieszkańcom najlepszy transport autobusowy. I choć kryteria, jakimi kierują się przy zakupie nowych autobusów są dość podobne, to systemy finansowania inwestycji różnią się.

Poniżej przedstawiamy zestawienie przykładowych, obecnie realizowanych inwestycji autobusowych w Polsce i sposobów ich finansowania.
Warszawa: obligację w ruch

W Warszawie w rekordowym w skali kraju przetargu na zakup 168 autobusów rywalizuje ze sobą kilka firm. M.in. MAN, Solaris, Solbus i Mercedes. Na pewno gra jest warta świeczki, ponieważ za kontrakt Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie planują zapłacić nie mało, bo aż 203 mln złotych. Cały przetarg podzielony został na trzy części. Pierwsza część obejmuje zakup 20 autobusów krótkich o długości 10 m, druga 36 średnich o długości 12 m, natomiast trzecia 112 autobusów przegubowych o długości 18 m. Warto podkreślić, że z firm startujących w przetargu tylko Solaris i Evobus - dystrybutor mercedesów w Polsce - oferują wszystkie trzy rodzaje autobusów.

- Obecnie jesteśmy na etapie analizowana przedstawionych nam ofert. Nie ukrywamy, że przy wyborze dostawcy nie będziemy kierować się jedynie ceną, która stanowi około 79% całości kryteriów branych przez nas pod uwagę. Pozostałe kryteria, to parametry techniczne ok. 16%, zużycie paliwa 4% i emisja spalin 1% - podkreśla Adam Stawicki z warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych.

Warszawski ratusz nie dotuje w żaden sposób zakupu nowych autobusów, płacąc jedynie danemu przedsiębiorstwu (w tym przypadku Miejskiemu Zakładowi Autobusowemu) za obsługę określonych tras, wg. ustalonych stawek. W jaki sposób, zatem zarząd MZA zamierza zdobyć pond 200 mln zł na pokrycie planowanej inwestycji? Okazuje się, że przedstawiciele MZA wpadli na pomysł emisji obligacji - 21 lutego podpisaliśmy umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na emisję obligacji, dzięki czemu uzyskamy kwotę ok. 165,5 mln zł. Pozostała część kwoty to środki własne MZA - dodaje Adam Stawicki.

Poznań: rekordowa dotacja unijna

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu od 2009 roku sukcesywnie wymienia wysłużone autobusy. W 2010 roku na zakup 75 nowoczesnych, niskopodłogowych Solarisów, których dostawy obecnie trwają, MPK Poznań przeznaczyło 76,6 mln zł, z czego 58,8 mln zł to środki pozyskanie z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego, co stanowi 80 procent kosztów kwalifikowanych. Reszta funduszy to środki własne. Podobnie jak w przypadku Warszawy, gmina nie pokrywa w żaden sposób kosztów zakupu nowych autobusów płacąc przedsiębiorstwu za wykonaną usługę, a konkretnie za przejechany wozokilometr na określonych w umowie trasach.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

29 443 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

587 122 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

6 047 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.