Polskie miasta prześcigają się, aby zapewnić mieszkańcom najlepszy transport autobusowy. I choć kryteria, jakimi kierują się przy zakupie nowych autobusów są dość podobne, to systemy finansowania inwestycji różnią się.
Warszawa: obligację w ruch
W Warszawie w rekordowym w skali kraju przetargu na zakup 168 autobusów rywalizuje ze sobą kilka firm. M.in. MAN, Solaris, Solbus i Mercedes. Na pewno gra jest warta świeczki, ponieważ za kontrakt Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie planują zapłacić nie mało, bo aż 203 mln złotych. Cały przetarg podzielony został na trzy części. Pierwsza część obejmuje zakup 20 autobusów krótkich o długości 10 m, druga 36 średnich o długości 12 m, natomiast trzecia 112 autobusów przegubowych o długości 18 m. Warto podkreślić, że z firm startujących w przetargu tylko Solaris i Evobus - dystrybutor mercedesów w Polsce - oferują wszystkie trzy rodzaje autobusów.
- Obecnie jesteśmy na etapie analizowana przedstawionych nam ofert. Nie ukrywamy, że przy wyborze dostawcy nie będziemy kierować się jedynie ceną, która stanowi około 79% całości kryteriów branych przez nas pod uwagę. Pozostałe kryteria, to parametry techniczne ok. 16%, zużycie paliwa 4% i emisja spalin 1% - podkreśla Adam Stawicki z warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych.
Warszawski ratusz nie dotuje w żaden sposób zakupu nowych autobusów, płacąc jedynie danemu przedsiębiorstwu (w tym przypadku Miejskiemu Zakładowi Autobusowemu) za obsługę określonych tras, wg. ustalonych stawek. W jaki sposób, zatem zarząd MZA zamierza zdobyć pond 200 mln zł na pokrycie planowanej inwestycji? Okazuje się, że przedstawiciele MZA wpadli na pomysł emisji obligacji - 21 lutego podpisaliśmy umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na emisję obligacji, dzięki czemu uzyskamy kwotę ok. 165,5 mln zł. Pozostała część kwoty to środki własne MZA - dodaje Adam Stawicki.
Poznań: rekordowa dotacja unijna
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu od 2009 roku sukcesywnie wymienia wysłużone autobusy. W 2010 roku na zakup 75 nowoczesnych, niskopodłogowych Solarisów, których dostawy obecnie trwają, MPK Poznań przeznaczyło 76,6 mln zł, z czego 58,8 mln zł to środki pozyskanie z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego, co stanowi 80 procent kosztów kwalifikowanych. Reszta funduszy to środki własne. Podobnie jak w przypadku Warszawy, gmina nie pokrywa w żaden sposób kosztów zakupu nowych autobusów płacąc przedsiębiorstwu za wykonaną usługę, a konkretnie za przejechany wozokilometr na określonych w umowie trasach.
Do tego właśnie został rozstrzygnięty przetarg na dostawę 28 sztuk średnich autobusów o łącznej wartości 19,5 mln zł. I w tym przypadku zarząd MPK Poznań udowodnił swoje nieprzeciętne umiejętności organizacyjne pozyskując także i na ten cel dofinansowanie unijne.
- Pierwsze małe autobusy trafią na nasze ulice już w czwartym kwartale tego roku, ostatnie natomiast w pierwszym kwartale 2012 roku. To będą całkowicie niskopodłogowe pojazdy, klimatyzowane w całej przestrzeni pasażerskiej, wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także w najnowocześniejsze, ekologiczne silniki - spełniające najbardziej rygorystyczną normę czystości spalin EEV. Chcemy zapewnić naszym pasażerom komfort podróżowania na najwyższym poziomie - wychwala Krzysztof Książyk dyrektor przewozów autobusowych MPK Poznań.
Lublin: w imieniu gminy
W tym roku na ulicach Lublina pojawi się 40 nowych autobusów. Połowa z nich będą to 12-metrowe Autosany, a druga część to 18-metrowe Mercedesy. W przyszłym roku natomiast, flota lubelskiej komunikacji powiększy się jeszcze o 30 sztuk nowych autobusów, a w 2013 o 10 sztuk.
- Podzieliliśmy przetarg na dwie części. Pierwszy dotyczył zakupu 53 autobusów 12-metrowych, drugi natomiast 27 przegubowców. Zdecydowaliśmy, że krótsze pojazdy - których zakup kosztował 46,8 mln zł - dostarczy nam Autosan, natomiast przegubowce o wartości 39,6 mln zł Evobus - dystrybutor mercedesów w Polsce - wyjaśnia Anna Kamińska-Smarzewska, z-ca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.
Zakup nowych autobusów to część projektu "Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie" w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
- ZTM działa bezpośrednio w imieniu gminy, dlatego 15% zakupu nowej floty pokrywa miasto Lublin, natomiast pozostałą część 85% pozyskaliśmy ze środków unijnych. ZTM będzie dzierżawił autobusy lublińskim przewoźnikom, m.in. MPK Lublin - dodaje Anna Kamińska-Smarzewska.
Białystok: miasto właścicielem floty
Urząd miejski w Białymstoku ogłosił przetarg na dostawę 70 fabrycznie nowych całkowicie niskopodłogowych autobusów. Czterdzieści z nich mają to być pojazdy o długości ok. 12 m, natomiast kolejne 30 stanowić będą przegubowce o długości ok. 18 m. Oferty są obecnie w trakcie weryfikacji i jak zapewniają przedstawiciele Białostockiej Komunikacji Miejskiej, o tym kto został zwycięzcą przetargu mieszkańcy dowiedzą się już niebawem.
W Białymstoku o dostawę nowej floty rywalizują ze sobą MAN, Mercedes i Solaris. Oferty cenowe złożone przez te firmy wahają się od 84,6 do 92,4 mln zł. Jak udało nam się dowiedzieć najtańszą ofertę cenową złożyła firma Solaris - 84,5 mln zł. A biorąc pod uwagę, że miasto na realizację projektu chce przeznaczyć kwotę ok. 85 mln zł, Solaris może mieć spore szanse na zwycięstwo.
Zakup współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego Miasta Białegostoku – Etap III". - Środki unijne przeznaczone na ten mogą sięgnąć 70-80% całej kwoty, resztę finansuje miasto, które będzie właścicielem nowych pojazdów - wyjaśnia Jarosław Wyszkowski, zastępca dyrektora BKM.
Białostoccy przewoźnicy będą zatem korzystać z nowych autobusów na zasadzie dzierżawy - Podmioty wewnętrzne jak np. Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Komunalny Zakład Komunikacyjny, czy Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej świadczą usługi przewozowe jako operator wewnętrzny na zasadzie umowy z nami - dodaje Jarosław Wyszkowski.
Kraków: monopol się opłaca
15 marca mija termin składania ofert na rekordową w Krakowie dostawę 100 autobusów, z czego 27 sztuk ma być przegubowych, a 73 standardowych - 12-metrowych. Dostawa pojazdów ma być realizowana w latach 2011–2014. Właścicielem pojazdów będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, które praktycznie posiada monopol na obsługę tras w stolicy Małopolski (jedynie 4 linie obsługiwane są przez firmę Moblis, która wygrała przetarg na świadczenie usług w 2007 roku).
- Zainteresowanie przetargiem jest spore, jednak żadna firma nie zgłosiła jeszcze oficjalnej oferty. Na pewno nowe autobusy muszą posiadać silniki spełniające normę czystości spalin EEV, automatyczne skrzynie biegów, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i dodatkowo osobną dla stanowiska pracy kierowcy. Dodatkowo chcemy, aby nowe pojazdy były wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitory do emisji reklam, system zliczania pasażerów, automaty biletowe oraz monitoring przestrzeni pasażerskiej - wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK.
W Krakowie usługi przewozowe odbywają się na zasadzie zadań zleconych przez gminę.
- Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zleca nam, jako przewoźnikowi, obsługę określonych w umowie tras. Tak więc wpływy finansowe MPK to opłaty za wykonaną usługę plus ewentualne pozyskane we własnym zakresie środki - dodaje Marek Gancarczyk.
Pierwsza dostawa 13 autobusów przegubowych planowana jest na wrzesień 2011 roku.
Gdańsk: śladem Warszawy
Wprawdzie do Gdańska nie dotarł jeszcze żaden z 14 mercedesów, które miasto zamówiło w październiku 2010 r. (przedstawiciele Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku zapewniają, że pierwsze autobusy pojawią się na gdańskich ulicach już pod koniec marca), a już podpisano zamówienie na dostawę kolejnych 8 autobusów, także marki Mercedes.
- Pierwsze 14 autobusów kupiliśmy za kwotę 11,2 mln zł, natomiast kolejne 8, kosztowało nas 8,4 mln zł. Różnice w cenie wynikają przede wszystkim z inflacji i naturalnego wzrostu cen. Staraliśmy się dobrać taką flotę, która w 100 proc. będzie spełniać wymagania mieszkańców - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM w Gdańsku.
Tak czy inaczej, czy zatem bardziej opłacalne nie było rozpisanie jednego przetargu na zakup 22 pojazdów, zamiast dwóch w przeciągu zaledwie pół roku?
- Nie mieliśmy niestety takiej możliwości, ponieważ w budżecie MPK na 2010 rok, została przeznaczona kwota ok. 11 mln zł na zakup nowych autobusów, natomiast z budżetu na rok 2011 mogliśmy przeznaczyć ok. 8 mln zł. Wszystkie fundusze uzyskaliśmy z emisji obligacji - dodaje Izabela Kozicka-Prus.
Nowe Mercedesy będą wyposażone m.in. w silniki spełniające normy EEV. Zamontowana w nich będzie także klimatyzacja i monitoring.
W najbliższym czasie kolejne inwestycje autobusowe planowane są także m.in. w Kielcach, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach i Jeleniej Górze.
We flotę należących do nich PKS-ów inwestują też niektóre starostwa. Ostatnio postanowiło to zrobić starostwo powiatu bielskiego. Środki? 18 mln zł (15 mln z dotacji unijnej). Ma to pozwolić na zakup 35 autobusów.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jak miasta kupują autobusy?