Jak miasta kupują autobusy?

Jak miasta kupują autobusy?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie miasta prześcigają się, aby zapewnić mieszkańcom najlepszy transport autobusowy. I choć kryteria, jakimi kierują się przy zakupie nowych autobusów są dość podobne, to systemy finansowania inwestycji różnią się.

Poniżej przedstawiamy zestawienie przykładowych, obecnie realizowanych inwestycji autobusowych w Polsce i sposobów ich finansowania.

Warszawa: obligację w ruch

W Warszawie w rekordowym w skali kraju przetargu na zakup 168 autobusów rywalizuje ze sobą kilka firm. M.in. MAN, Solaris, Solbus i Mercedes. Na pewno gra jest warta świeczki, ponieważ za kontrakt Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie planują zapłacić nie mało, bo aż 203 mln złotych. Cały przetarg podzielony został na trzy części. Pierwsza część obejmuje zakup 20 autobusów krótkich o długości 10 m, druga 36 średnich o długości 12 m, natomiast trzecia 112 autobusów przegubowych o długości 18 m. Warto podkreślić, że z firm startujących w przetargu tylko Solaris i Evobus - dystrybutor mercedesów w Polsce - oferują wszystkie trzy rodzaje autobusów.

- Obecnie jesteśmy na etapie analizowana przedstawionych nam ofert. Nie ukrywamy, że przy wyborze dostawcy nie będziemy kierować się jedynie ceną, która stanowi około 79% całości kryteriów branych przez nas pod uwagę. Pozostałe kryteria, to parametry techniczne ok. 16%, zużycie paliwa 4% i emisja spalin 1% - podkreśla Adam Stawicki z warszawskich Miejskich Zakładów Autobusowych.

Warszawski ratusz nie dotuje w żaden sposób zakupu nowych autobusów, płacąc jedynie danemu przedsiębiorstwu (w tym przypadku Miejskiemu Zakładowi Autobusowemu) za obsługę określonych tras, wg. ustalonych stawek. W jaki sposób, zatem zarząd MZA zamierza zdobyć pond 200 mln zł na pokrycie planowanej inwestycji? Okazuje się, że przedstawiciele MZA wpadli na pomysł emisji obligacji - 21 lutego podpisaliśmy umowę z Bankiem Gospodarstwa Krajowego na emisję obligacji, dzięki czemu uzyskamy kwotę ok. 165,5 mln zł. Pozostała część kwoty to środki własne MZA - dodaje Adam Stawicki.

Poznań: rekordowa dotacja unijna

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu od 2009 roku sukcesywnie wymienia wysłużone autobusy. W 2010 roku na zakup 75 nowoczesnych, niskopodłogowych Solarisów, których dostawy obecnie trwają, MPK Poznań przeznaczyło 76,6 mln zł, z czego 58,8 mln zł to środki pozyskanie z Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego, co stanowi 80 procent kosztów kwalifikowanych. Reszta funduszy to środki własne. Podobnie jak w przypadku Warszawy, gmina nie pokrywa w żaden sposób kosztów zakupu nowych autobusów płacąc przedsiębiorstwu za wykonaną usługę, a konkretnie za przejechany wozokilometr na określonych w umowie trasach.

Do tego właśnie został rozstrzygnięty przetarg na dostawę 28 sztuk średnich autobusów o łącznej wartości 19,5 mln zł. I w tym przypadku zarząd MPK Poznań udowodnił swoje nieprzeciętne umiejętności organizacyjne pozyskując także i na ten cel dofinansowanie unijne.

- Pierwsze małe autobusy trafią na nasze ulice już w czwartym kwartale tego roku, ostatnie natomiast w pierwszym kwartale 2012 roku. To będą całkowicie niskopodłogowe pojazdy, klimatyzowane w całej przestrzeni pasażerskiej, wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, a także w najnowocześniejsze, ekologiczne silniki - spełniające najbardziej rygorystyczną normę czystości spalin EEV. Chcemy zapewnić naszym pasażerom komfort podróżowania na najwyższym poziomie - wychwala Krzysztof Książyk dyrektor przewozów autobusowych MPK Poznań.

Lublin: w imieniu gminy

W tym roku na ulicach Lublina pojawi się 40 nowych autobusów. Połowa z nich będą to 12-metrowe Autosany, a druga część to 18-metrowe Mercedesy. W przyszłym roku natomiast, flota lubelskiej komunikacji powiększy się jeszcze o 30 sztuk nowych autobusów, a w 2013 o 10 sztuk.

- Podzieliliśmy przetarg na dwie części. Pierwszy dotyczył zakupu 53 autobusów 12-metrowych, drugi natomiast 27 przegubowców. Zdecydowaliśmy, że krótsze pojazdy - których zakup kosztował 46,8 mln zł - dostarczy nam Autosan, natomiast przegubowce o wartości 39,6 mln zł Evobus - dystrybutor mercedesów w Polsce - wyjaśnia Anna Kamińska-Smarzewska, z-ca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Lublinie.

Zakup nowych autobusów to część projektu "Zintegrowany System Miejskiego Transportu Publicznego w Lublinie" w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.

- ZTM działa bezpośrednio w imieniu gminy, dlatego 15% zakupu nowej floty pokrywa miasto Lublin, natomiast pozostałą część 85% pozyskaliśmy ze środków unijnych. ZTM będzie dzierżawił autobusy lublińskim przewoźnikom, m.in. MPK Lublin - dodaje Anna Kamińska-Smarzewska.

Białystok: miasto właścicielem floty

Urząd miejski w Białymstoku ogłosił przetarg na dostawę 70 fabrycznie nowych całkowicie niskopodłogowych autobusów. Czterdzieści z nich mają to być pojazdy o długości ok. 12 m, natomiast kolejne 30 stanowić będą przegubowce o długości ok. 18 m. Oferty są obecnie w trakcie weryfikacji i jak zapewniają przedstawiciele Białostockiej Komunikacji Miejskiej, o tym kto został zwycięzcą przetargu mieszkańcy dowiedzą się już niebawem.

W Białymstoku o dostawę nowej floty rywalizują ze sobą MAN, Mercedes i Solaris. Oferty cenowe złożone przez te firmy wahają się od 84,6 do 92,4 mln zł. Jak udało nam się dowiedzieć najtańszą ofertę cenową złożyła firma Solaris - 84,5 mln zł. A biorąc pod uwagę, że miasto na realizację projektu chce przeznaczyć kwotę ok. 85 mln zł, Solaris może mieć spore szanse na zwycięstwo.

Zakup współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach projektu "Poprawa jakości funkcjonowania systemu transportu publicznego Miasta Białegostoku – Etap III". - Środki unijne przeznaczone na ten mogą sięgnąć 70-80% całej kwoty, resztę finansuje miasto, które będzie właścicielem nowych pojazdów - wyjaśnia Jarosław Wyszkowski, zastępca dyrektora BKM.

Białostoccy przewoźnicy będą zatem korzystać z nowych autobusów na zasadzie dzierżawy - Podmioty wewnętrzne jak np. Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, Komunalny Zakład Komunikacyjny, czy Komunalne Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej świadczą usługi przewozowe jako operator wewnętrzny na zasadzie umowy z nami - dodaje Jarosław Wyszkowski.

Kraków: monopol się opłaca

15 marca mija termin składania ofert na rekordową w Krakowie dostawę 100 autobusów, z czego 27 sztuk ma być przegubowych, a 73 standardowych - 12-metrowych. Dostawa pojazdów ma być realizowana w latach 2011–2014. Właścicielem pojazdów będzie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie, które praktycznie posiada monopol na obsługę tras w stolicy Małopolski (jedynie 4 linie obsługiwane są przez firmę Moblis, która wygrała przetarg na świadczenie usług w 2007 roku).

- Zainteresowanie przetargiem jest spore, jednak żadna firma nie zgłosiła jeszcze oficjalnej oferty. Na pewno nowe autobusy muszą posiadać silniki spełniające normę czystości spalin EEV, automatyczne skrzynie biegów, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej i dodatkowo osobną dla stanowiska pracy kierowcy. Dodatkowo chcemy, aby nowe pojazdy były wyposażone w system informacji pasażerskiej, monitory do emisji reklam, system zliczania pasażerów, automaty biletowe oraz monitoring przestrzeni pasażerskiej - wyjaśnia Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK.

W Krakowie usługi przewozowe odbywają się na zasadzie zadań zleconych przez gminę.

- Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zleca nam, jako przewoźnikowi, obsługę określonych w umowie tras. Tak więc wpływy finansowe MPK to opłaty za wykonaną usługę plus ewentualne pozyskane we własnym zakresie środki - dodaje Marek Gancarczyk.

Pierwsza dostawa 13 autobusów przegubowych planowana jest na wrzesień 2011 roku.

Gdańsk: śladem Warszawy

Wprawdzie do Gdańska nie dotarł jeszcze żaden z 14 mercedesów, które miasto zamówiło w październiku 2010 r. (przedstawiciele Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku zapewniają, że pierwsze autobusy pojawią się na gdańskich ulicach już pod koniec marca), a już podpisano zamówienie na dostawę kolejnych 8 autobusów, także marki Mercedes.

- Pierwsze 14 autobusów kupiliśmy za kwotę 11,2 mln zł, natomiast kolejne 8, kosztowało nas 8,4 mln zł. Różnice w cenie wynikają przede wszystkim z inflacji i naturalnego wzrostu cen. Staraliśmy się dobrać taką flotę, która w 100 proc. będzie spełniać wymagania mieszkańców - tłumaczy Izabela Kozicka-Prus, rzecznik ZKM w Gdańsku.

Tak czy inaczej, czy zatem bardziej opłacalne nie było rozpisanie jednego przetargu na zakup 22 pojazdów, zamiast dwóch w przeciągu zaledwie pół roku?

- Nie mieliśmy niestety takiej możliwości, ponieważ w budżecie MPK na 2010 rok, została przeznaczona kwota ok. 11 mln zł na zakup nowych autobusów, natomiast z budżetu na rok 2011 mogliśmy przeznaczyć ok. 8 mln zł. Wszystkie fundusze uzyskaliśmy z emisji obligacji - dodaje Izabela Kozicka-Prus.

Nowe Mercedesy będą wyposażone m.in. w silniki spełniające normy EEV. Zamontowana w nich będzie także klimatyzacja i monitoring.

W najbliższym czasie kolejne inwestycje autobusowe planowane są także m.in. w Kielcach, Gorzowie Wielkopolskim, Katowicach i Jeleniej Górze.

We flotę należących do nich PKS-ów inwestują też niektóre starostwa. Ostatnio postanowiło to zrobić starostwo powiatu bielskiego. Środki? 18 mln zł (15 mln z dotacji unijnej). Ma to pozwolić na zakup 35 autobusów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak miasta kupują autobusy?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!