Jak reklamować podróż pociągiem? Poznaj prawa pasażera

Jak reklamować podróż pociągiem? Poznaj prawa pasażera
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dla wielu Polaków pociąg to jeden z podstawowych środków transportu. Czy wszyscy są zadowoleni? Zapewne nie. Każdy pasażer ma natomiast swoje prawa. Warto je znać i warto je egzekwować.


Jak mówiła w audycji "Pogotowie Konsumenckie", Joanna Marcinkowska, Rzecznik Praw Pasażera Kolei, te uprawnienia są dość szerokie. Jest to m.in. efekt rozporządzenia unijnego.

- Jest to rozporządzenie unijne, które stosują wszyscy przewoźnicy, określa ono prawa pasażerów i ułatwia dochodzenie odszkodowań. W sytuacji, gdy pociąg jest opóźniony 60 minut pasażerowi przysługuje odszkodowanie wysokości 25 proc. ceny biletu i 50 proc. ceny biletu, jeśli opóźnienie przekracza 120 minut. Te odszkodowania są wypłacane z automatu, wystarczy, że pasażer zadeklaruje, że jest tym zainteresowany - wyjaśnia rozmówczyni.

Prawa pasażera na bilecie


A tych uprawnień już wkrótce być może będzie więcej. Po niedawno Komisja Europejska opublikowała projekt regulacji, które mają rozszerzyć prawa pasażerów kolei.

- Od 2009 roku prawa pasażerów w Unii Europejskiej są chronione przepisami, które określają jakie odszkodowania przysługują w przypadku opóźnienia, odwołania połączenia, czy zniszczenia bagażu. Niestety do tej pory tylko pięć krajów wprowadziło w pełni te przepisy w życie, nie ma wśród nich Polski. Komisja Europejska we wrześniu zaproponowałaby doprecyzować przepisy dotyczące praw pasażerów w Unii Europejskiej po to by wszystkie kraje wprowadziły je w życie. Kluczową zmianą dla pasażera będzie fakt, że wszystkie prawa będą wydrukowane na bilecie, nie trzeba będzie ich szukać. Doprecyzowana zostanie również procedura uzyskiwania odszkodowania - mówi Bartosz Zadura z Przedstawicielstwa KE w Polsce.

W Polsce odszkodowanie za spóźniony pociąg można dostać wyłącznie w przypadku połączeń dalekobieżnych krajowych oraz międzynarodowych. Nie ma to zastosowania w przypadku połączeń miejskich, podmiejskich i regionalnych. Z nowymi przepisami jest szansa, że to się zmieni.

- Zmiany są obecnie dyskutowane przez Komisję Europejską, na razie trudno przesądzać, czy te zmiany wejdą w życie - wyjaśnia gość Polskiego Radia 24.

Kiedy kolej musi wypłacić odszkodowanie?


Przewoźnik kolejowy - co do zasady - musi wypłacić pasażerom odszkodowanie nie tylko w przypadku spóźnionego pociągu, ale także wtedy, gdy przez to spóźnimy się na inny środek komunikacji, np. samolot.

- Tu mają zasady przepisy wynikające z Kodeksy cywilnego, czyli fakt, że osoba która wyrządziła szkodę jest za nią odpowiedzialna. Jeśli z powodu opóźnienia pociągu nie zdążymy na samolot to ponosimy szkodę i mamy prawo do odszkodowania. Przewodnik powinien zwrócić nam koszty. W sytuacji jednak, gdy występuje siła wyższa lub była awaria spowodowana udziałem osoby trzeciej na przykład na przejeździe kolejowym z winy kierującego pojazdem doszło do zderzenia i pociąg miał z tego powodu opóźnienie, przewoźnik może powiedzieć, że nie miała wpływu na tę sytuację i w świetle prawa nie jest zobowiązany do wypłaty odszkodowania - mówi Rzecznik Praw Pasażera Kolei.

Zła pogoda. Kiedy należy się odszkodowanie?


Co ważne, między prawami osób, które podróżują koleją a samolotem istnieje poważna różnica. Jak mówi Katarzyna Słupek z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, siła wyższa czyli np. zła pogoda nie zwalnia przewoźnika kolejowego z odpowiedzialności i możliwości dochodzenia odszkodowania, tak jak to jest w przypadku linii lotniczych.

- Nawet w sytuacji, gdy opóźnienie pociągu zostało wywołane złą pogodą to nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności. To jest główna równica w przypadku przewozów lotniczych. Jeśli lot opóźnia się lub jest odwołany z powodu złych warunków pogodowych możemy zwracać się z prośbą o zwrot kosztów biletów, jednak o odszkodowaniu możemy zapomnieć. Inaczej jest gdy jedziemy pociągiem – wyjaśnia.

Jak reklamować usługi zagranicznych przewoźników?


W związku z tym, że podstawowym dokumentem dla praw pasażerów jest rozporządzenie unijne, to takie same prawa mamy niezależnie od tego, czy podróżujemy pociągiem w Polsce, czy którymkolwiek unijnym kraju. A w przypadku, gdybyśmy potrzebowali pomocy zawsze można skorzystać z pomocy Europejskiego Centrum Konsumenckiego - mówi Katarzyna Słupek z ECK
 
- Jeśli korzystamy z usług zagranicznego przewoźnika to reklamacja musi zostać sporządzona co najmniej w języku angielskim. Trzeba dokładnie opisać sytuację. Jeśli reklamacja zostanie rozpatrzona negatywnie w takim przypadku pasażer może się zgłosić do Europejskiego Centrum Konsumenckiego. My w jego imieniu kontaktujemy się z zagranicznym przewoźnikiem, powołujemy się na przepisy i staramy się by reklamacja została uwzględniona - mówi Katarzyna Słupek z ECK.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jak reklamować podróż pociągiem? Poznaj prawa pasażera

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!