PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jaka przyszłość czeka spółkę PKP Cargo

Autor: Wojciech Balczun - Rzeczpospolita
02-10-2008 05:59

Nowa strategia wzmacnia obecność na europejskim rynku - pisze w "Rzeczpospolitej" Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo

Ostatnio w mediach pojawiło się sporo opinii i komentarzy o sytuacji w PKP Cargo. Trudno nie zgodzić się z wieloma tezami, które nie tylko oddają rzeczywisty obraz spółki, ale są też przejawem troski o jej losy, jako narodowego przewoźnika mającego strategiczną rolę w gospodarce narodowej. Zarząd spółki zdaje sobie sprawę z powagi sytuacji. Nie chowamy głowy w piasek i nie udajemy, że problemu nie ma. Jego rozwiązanie wymaga jednak szybkich decyzji i konsekwentnych działań. Niezbędne też będzie ich wsparcie zarówno ze strony pracowników PKP Cargo, związków zawodowych, jak też PKP SA i Ministerstwa Infrastruktury.
Trudna sytuacja spółki jest konsekwencją braku radykalnych prorynkowych działań biznesowych w poprzednich latach. Obejmując pod koniec stycznia funkcję prezesa, przedstawiłem organowi właścicielskiemu i mediom możliwie pełny i realistyczny obraz firmy. Dałem wyraźny sygnał, że wieloletnie zaniechania w przeprowadzeniu restrukturyzacji spółki mogą wkrótce doprowadzić do trudnej sytuacji. Przez wiele lat bowiem PKP Cargo funkcjonowała w ramach nieadekwatnej do wymagań rynku struktury. Nie wypracowano ani rozwiązań wspomagających zarządzanie, włącznie z brakiem systemów informatycznych, ani systemowych, których celem byłoby poprawienie efektywności funkcjonowania firmy. Zjawisko to pogłębiał stan permanentnego niedoinwestowania.

Zarząd PKP Cargo pracuje także nad utrzymywaniem nakładów inwestycyjnych na takim poziomie, aby jak najszybciej odrobić wieloletnie niedobory w tym zakresie. W 2007 r. nakłady te wyniosły ok. 470 mln zł, wobec 141 mln zł w 2006 r., a poziom inwestycji z 2007 r. osiągnięto już w I poł. tego roku. Wśród najważniejszych inwestycji jest odnowa taboru – zakup nowoczesnych lokomotyw i specjalistycznych wagonów.

Równolegle nowy zarząd PKP Cargo zdecydował o rozpoczęciu prac nad budową strategii, której tak naprawdę w spółce nigdy nie było. Jej konstruowanie dobiega końca. Jeszcze w trakcie budowy strategii wprowadzono w lipcu nowe, prostsze i bardziej przyjazne dla klienta zasady sprzedaży usług, które w styczniu 2009 r. przyjmą formę nowej polityki handlowej. Powinna ona wpłynąć m.in. na ustalanie czytelnych kryteriów zawierania umów z klientami.

Otwarty rynek przewozów w UE daje PKP Cargo duże szanse na rozwój przewozów międzynarodowych. W miarę możliwości chcemy je wykorzystywać. W nowej strategii spółka ma się stać operatorem logistycznym działającym nie tylko w Polsce, ale także na rynku europejskim. Myślimy tu m.in. o współpracy z portami, przejmowaniu rynku kontenerowego i związanych z nim przewozów również z Azji, zwłaszcza z Chin. Rozmawiamy już o tym z największymi portami w Europie, m.in. z Hamburgiem i Rotterdamem, nie zapominając o portach w Polsce. Ponadto zamierzamy w naszym kraju rozbudowywać sieć centrów logistycznych i terminali. Niebawem zamkniemy listę takich przedsięwzięć i wybierzemy te do szybkiej realizacji.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 171 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

714 666 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP