Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jaką przyszłość ma transport kolejowy?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
20-05-2012 11:55
Jaką przyszłość ma transport kolejowy?
fot. Fotolia

Koleje, tramwaje i metro mają dobre perspektywy w Polsce, jednak aby bardziej masowo Polacy korzystali z nich, przewoźnicy i ich otoczenie muszą spełnić określone warunki – to ogólny wniosek z sesji EEC „Szynowy transport publiczny”.

Od kilku miesięcy zauważalny jest wzrost liczby krajowych połączeń lotniczych, a spadek frekwencji na niektórych liniach kolejowych. Różnica pomiędzy transportem samolotowym a kolejowym jest taka, że pierwszy prężnie się rozwija, zaś drugi przeżywa stagnację. Wynika to z tego, że lotnictwo działa na otwartym rynku, natomiast kolej - ciągle zamkniętym i zmonopolizowanym – postawił tezę dr Robert Tomanek, z Katedry Transportu, prorektor ds. Organizacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
- Cała grupa PKP została podzielona w ten sposób, że poszczególne jej człony są monopolistami, przez do powstał udawany rynek. Natomiast konkurencja ze strony innych środków transportu jest gigantyczna – stwierdził Tomanek.

Co decyduje o popycie?

- W krajach zachodnich koleje mają konkurencję, walcząc o klienta i z transportem lotniczym, i drogowym – mówił Carl-Stefan Neumann, dyrektor Pionu Transportu i Logistyki w McKinsey. – Walkę o klienta wygrywa ten środek, który oferuje optymalne warunki w jego punktu widzenia.

Jak dowodzą badania, pasażerowie mający podróżować 3-3,5 godziny wybierają kolej, także z tego powodu, że dojeżdża ona do centrów miast.

Dopiero przy dłuższej (w czasie) podróży lub braku alternatywy w postaci kolei dużych prędkości, preferowane są samoloty.

Kolej w Polsce musi spełniać warunki XXI wieku, lecz nadal tkwi w XIX. Jej szybki skok może się dokonać poprzez wyzwolenie innowacyjności, lecz do tego potrzeba wpierw konkurencji w branży – zgodziła się z postawioną tezą Małgorzata Kuczewska-Łaska, prezes zarządu, dyrektor generalna Przewozy Regionalne. „Ale to także sprawa wieloletnich zaniedbań i wyborów politycznych, kiedy dziury budżetowe zasypywano kosztem inwestycji na kolei” – dodała.

Zdaniem Jerzego Łuźniaka, wicemarszałka województwa dolnośląskiego, konkurencja jest możliwa dopiero wtedy, gdy istnieje dobra infrastruktura kolejowa. A ponieważ jest ona zła w Polsce, kolej przegrywa z szybszymi środkami transportu, czasami także tańszymi.

- Zakupiliśmy najnowocześniejsze szynobusy, wygodne i przyjemne dla pasażerów, lecz trudno je zapełnić, skoro pociąg jedzie 100 km w trzy godziny – dodał. – Przykładem zaległości jest to, że spośród dużych aglomeracji, jako jedyni nie mamy połączenia ze stolicą.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP