Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jakie znaczenie statusu infrastruktury lokalnej na kolei?

Autor: WNP.PL (Piotr Stefaniak)
24-04-2017 14:52
Jakie znaczenie statusu infrastruktury lokalnej na kolei?
Fot. Shutterstock

Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa planuje wystąpić do Komisji Europejskiej z nowym wnioskiem o uznanie niektórych sieci kolejowych w Polsce za infrastrukturę lokalną.

Tym mianem określa się te odcinki linii kolejowych, które „nie mają żadnego strategicznego znaczenia dla funkcjonowania rynku kolejowego”, wyjaśnia Urząd Transportu Kolejowego.
Według niego, status „infrastruktury lokalnej”, pozwala jej zarządcy m. in. na brak konieczności stosowania szeregu wymagań, które określa ustawa o transporcie kolejowym (w rozdziale 6), w tym dotyczącego udostępniania infrastruktury kolejowej i pobierania z tego tytułu opłat.

Zarządca takiej infrastruktury może też np. zrezygnować ze składania cennika dostępu do infrastruktury do zatwierdzenia przez prezesa UTK.

Potwierdzenie statutu


MIB i UTK apelują, aby podmioty korzystające z powyższych zwolnień potwierdziły swój status w tym zakresie do 9 grudnia 2017 r.

Chodzi o przedstawienie informacji o statusie zarządzanej infrastruktury, co ma m.in. przełożenie na zwolnienia ze stosowania niektórych przepisów ustawy o transporcie kolejowym.

W szczególności chodzi o tych zarządców, którzy nie zamierzają udostępniać swojej infrastruktury na zasadach określonych w rozdziale 6 ustawy o transporcie kolejowym, a nie korzystają z innego zwolnienia w tym zakresie.

Warunkiem nadania infrastrukturze kolejowej statusu „lokalnej infrastruktury” kolejowej jest wydanie decyzji przez Komisję Europejską, na wniosek państwa członkowskiego.

Przewiduje się, że procedura wydania takiej decyzji zajmuje od 6 do 12 miesięcy, czyli zostanie podjęta zapewne w drugim półroczu 2018 roku.

Kogo to dotyczy


Zwolnienie ze stosowania rozdziału 6 ustawy o transporcie kolejowym dotyczy:

- infrastruktury nieczynnej, w rozumieniu art. 4 pkt. 1b ustawy o transporcie kolejowym;

- infrastruktury prywatnej, w rozumieniu art. 4 pkt. 1c ustawy o transporcie kolejowym;

- infrastruktury kolejowej wchodzącej w skład obiektu infrastruktury usługowej, w rozumieniu art. 4 pkt. 51 ustawy o transporcie kolejowym;

- sieci kolejowych przeznaczonych wyłącznie do prowadzenia przewozów wojewódzkich lub lokalnych;

- infrastruktury kolejowej przeznaczonej wyłącznie do przewozów osób wykonywanych przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom;

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 024 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP