Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jakub Majewski, ProKolej: odejdźmy od preferowania transportu samochodowego

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
29-01-2018 06:00 |  aktualizacja: 28-01-2018 20:56
Jakub Majewski, ProKolej: odejdźmy od preferowania transportu samochodowego

Nowa strategia rozwoju transportu musi znaleźć odpowiedź na pytanie, jak odciążyć drogi.

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Nowa wieloletnia strategia rozwoju transportu (SRT) będzie musiała dać odpowiedź na pytanie, jak sprostać nowym wyzwaniom stawianym m.in. przez gospodarkę 4.0. Z drugiej strony, trzeba w niej uzupełnić braki bieżącej polityki i wskazać konkretne działania, które będą wspierać rozwój kolei - mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

  • Przewozy drogowe systematycznie rosną, przejmując nowe  ładunki, a do ub. roku nawet część wożoną kiedyś pociągami.
  • Nowa wieloletnia strategia rozwoju transportu musi dać odpowiedź, jak zmieni się transport w dobie przemysłu i gospodarki 4.0.
  • Powinna ona stworzyć warunki do wyrównania konkurencji między transportem drogowym i kolejowym, m.in. przez powszechną opłatę za dostęp do infrastruktury drogowej dla ciężarówek.
Co jest największą wadą obowiązującej strategii rozwoju transportu (SRT) do 2020 r., z opcją do 2030 r.?

- Jej prosamochodowy charakter. Mimo deklaracji, że trzeba dbać o rozwój transportu zrównoważonego, dokument przyjmuje, że cały wolumen przyrostu towarów, a nawet część wożoną kiedyś pociągami, przejmie transport drogowy.

Strategia zakłada też pasywny wariant dla kolei - że w najlepszym wypadku nie będzie się zwijała.

 Patrz: Rząd przyjął Strategię Rozwoju Transportu do 2020 r.

A jaka jest praktyka?

- Dopiero od trzech lat kolej dynamicznie odzyskuje pasażerów, natomiast przewozy towarów rosną znacznie wolniej. W sumie, w dłużnym okresie kolej jest nadal na minusie w porównaniu z corocznie rosnącym, po kilka procent, transportem drogowym.

A SRT biernie akceptuje ten stan, nie proponując żadnych zmian. W rezultacie warunki funkcjonowania kolei w żaden sposób nie przybliżają nas do założeń Białej księgi transportu UE z 2011 r., która zakłada, że do 2030 roku ok. 1/3 towarów powinna być wożona alternatywnymi do ciężarówek środkami transportu, a do 2050 r. - połowa.

Wypełnienie tych założeń leży zresztą w żywotnym interesie polskiej gospodarki.

Co zatem powinno stać się kluczową sprawą w nowej SRT i jaki powinna ona mieć horyzont?

- Perspektywa strategii kreślona do 2030 roku jest zbyt krótka. Trzeba myśleć o horyzoncie 2040, a najlepiej 2050 r.

Z jednej strony, nowa strategia będzie musiała dać odpowiedź, jak zmieni się transport w dobie przemysłu i gospodarki 4.0. Jak szybko upowszechnią się pojazdy autonomiczne, elektromobilność, usługi wykorzystujące w przewozach drony. Jakie wyzwania i możliwości stworzy sharing economy i nowe technologie.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

735 047 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP