Jarmuziewicz: można połączyć prywatyzację PLL LOT z budową CPL

Jarmuziewicz: można połączyć prywatyzację PLL LOT z budową CPL
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Inwestor, który kupi akcje PLL LOT, może zostać przy tym zobowiązany do inwestycji w centralne lotnisko dla Polski - uważa wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz.

Firma, która dokona analizy opłacalności budowy Centralnego Portu Lotniczego (CPL), odpowie na pytanie, gdzie takie lotnisko mogłoby powstać i dokona oceny skutków inwestycji dla rynku, zostanie niebawem wyłoniona w drodze przetargu - powiedział Jarmuziewicz. Analiza ma kosztować do 20 mln euro.

W połowie kwietnia przedstawiciele samorządów województw mazowieckiego i łódzkiego oraz Łodzi podpisali porozumienie "w sprawie konieczności budowy Centralnego Portu Lotniczego dla Polski".

Zdaniem sygnatariuszy porozumienia, prognozy rozwoju ruchu lotniczego w najbliższych 20-25 latach wskazują, że dotychczasowe lotnisko na Okęciu oraz nawet rozbudowane porty regionalne nie będą w stanie go obsłużyć.

Bez nowego lotniska między Łodzią a Warszawą obu województwom grozi marginalizacja; ruch lotniczy z obszarów Polski, które obsługiwałoby to lotnisko, zostanie przejęty przez lotniska konkurencyjne: Berlin, Pragę, Wiedeń, Budapeszt, Kijów - czytamy w porozumieniu.

Pierwsza oferta publiczna akcji PLL LOT ma być przeprowadzona do końca lutego 2009 roku - zakłada czteroletni program prywatyzacji, ogłoszony przez resort skarbu w końcu kwietnia.

Po wejściu w życie nowelizacji ustawy o przekształceniu własnościowym PLL LOT, "Skarb Państwa będzie mógł przystąpić do oferty publicznej lub do oferowania akcji prywatnym inwestorom strategicznym lub finansowym" - czytamy w uzasadnieniu do programu.

W końcu kwietnia minister skarbu Aleksander Grad poinformował dziennikarzy, że LOT ma w harmonogramie złożenie prospektu do końca listopada. Jeśli złoży go wcześniej, debiut mógłby nastąpić na przełomie 2008 i 2009 roku.

Obecnie Skarb Państwa ma 67,97 proc. akcji w PLL LOT. Pozostałe akcje są w rękach syndyka upadłego Swissaira, byłego inwestora w LOT, poprzez spółkę SAirLines B.V. (25,1 proc.) oraz pracowników (6,93 proc.).

Według ostatniej, kwietniowej prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ruch pasażerski do roku 2030 będzie rósł średnio w tempie 6,5 proc. rocznie. W ciągu najbliższych kilku lat najbardziej dynamicznie rozwijać się mają porty regionalne.

Zdaniem Urzędu, w najbliższych latach najszybciej rozwijać się będą lotniska w Łodzi, Wrocławiu, Katowicach, Szczecinie, Gdańsku oraz w Poznaniu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!