Pasażerowie korzystający ze wszystkich środków transportu powinni mieć łatwy dostęp do informacji i pomocy w razie problemów z usługą.
Deputowani naciskają na Komisję Europejską, aby udoskonaliła procedury składania skarg i podjęła działania zapobiegające nieuczciwym praktykom handlowym.
Podkreślili oni konieczność usprawnienia opieki nad pasażerami, przez tworzenie dużej liczby punktów informacyjnych znajdujących się miejscach odjazdu i przyjazdu oraz przez zapewnienie łatwo dostępnej i skutecznej pomocy telefonicznej. Personel obecny w miejscach odjazdu i przyjazdu musi być w stanie podjąć szybkie decyzje dotyczące zmiany trasy i zapewnienia pomocy, w przypadku zagubienia bagażu oraz roszczeń o kompensacje lub zwrot kosztów.
- Potrzebujemy również jednolitych formularzy we wszystkich językach urzędowych UE, określenia terminu rozpatrywania skarg, jak i centralnego organu odwoławczego rozpatrującego skargi - oświadczył poseł sprawozdawca Georges Bach (PPE, Luksemburg) podczas debaty.
Podkreślił on, że mając na celu dobro pasażerów i zapewnienie uczciwej konkurencji pomiędzy firmami przewozowymi, prawa pasażerów powinny być wdrożone i stosowane w jednolity sposób we wszystkich krajach członkowskich.
Deputowani wezwali KE, aby w propozycji nowelizacji przepisów dotyczących praw pasażerów linii lotniczych, która będzie przedstawiona w listopadzie, jasno zdefiniowała pojęcie „okoliczności nadzwyczajnych”, w obliczu których przewoźnicy nie ponoszą odpowiedzialności za niewykonaną usługę. Należy również zapewnić lepszą ochronę pasażerów na wypadek upadłości linii lotniczej.
Komisja musi wzmocnić kontrolę stron internetowych przewoźników i stworzyć system kar w celu zapewnienia pełnego poszanowania obowiązującego prawodawstwa dotyczącego przejrzystości cen, stwierdzili deputowani. Domagają się oni też ustanowienia jednolitego standardu przewozu bagażu podręcznego. Powinno być zabronione dodawanie kosztów obligatoryjnych, związanych z użyciem kart kredytowych na końcu procesu rezerwacji.
Zdaniem posłów, KE powinna promować podróże łączące różne środki transportu poprzez oferowanie „biletów zintegrowanych” i rozwijając europejski multimodalny mechanizm planowania podróży online, który pozwoli na porównanie cen i czasu podroży „od drzwi do drzwi”. Bilety powrotne powinny być ważne nawet, jeśli pasażer nie skorzystał z usługi wylotu.