Jednolite prawa pasażerów w UE

Jednolite prawa pasażerów w UE
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pasażerowie korzystający ze wszystkich środków transportu powinni mieć łatwy dostęp do informacji i pomocy w razie problemów z usługą.

Należy również zadbać o prawa osób o ograniczonej sprawności ruchowej, podkreślili posłowie Parlamentu Europejskiego w przyjętej we wtorek rezolucji.
Deputowani naciskają na Komisję Europejską, aby udoskonaliła procedury składania skarg i podjęła działania zapobiegające nieuczciwym praktykom handlowym.

Podkreślili oni konieczność usprawnienia opieki nad pasażerami, przez tworzenie dużej liczby punktów informacyjnych znajdujących się miejscach odjazdu i przyjazdu oraz przez zapewnienie łatwo dostępnej i skutecznej pomocy telefonicznej. Personel obecny w miejscach odjazdu i przyjazdu musi być w stanie podjąć szybkie decyzje dotyczące zmiany trasy i zapewnienia pomocy, w przypadku zagubienia bagażu oraz roszczeń o kompensacje lub zwrot kosztów.
- Potrzebujemy również jednolitych formularzy we wszystkich językach urzędowych UE, określenia terminu rozpatrywania skarg, jak i centralnego organu odwoławczego rozpatrującego skargi - oświadczył poseł sprawozdawca Georges Bach (PPE, Luksemburg) podczas debaty.

Podkreślił on, że mając na celu dobro pasażerów i zapewnienie uczciwej konkurencji pomiędzy firmami przewozowymi, prawa pasażerów powinny być wdrożone i stosowane w jednolity sposób we wszystkich krajach członkowskich.

Deputowani wezwali KE, aby w propozycji nowelizacji przepisów dotyczących praw pasażerów linii lotniczych, która będzie przedstawiona w listopadzie, jasno zdefiniowała pojęcie „okoliczności nadzwyczajnych”, w obliczu których przewoźnicy nie ponoszą odpowiedzialności za niewykonaną usługę. Należy również zapewnić lepszą ochronę pasażerów na wypadek upadłości linii lotniczej.

Komisja musi wzmocnić kontrolę stron internetowych przewoźników i stworzyć system kar w celu zapewnienia pełnego poszanowania obowiązującego prawodawstwa dotyczącego przejrzystości cen, stwierdzili deputowani. Domagają się oni też ustanowienia jednolitego standardu przewozu bagażu podręcznego. Powinno być zabronione dodawanie kosztów obligatoryjnych, związanych z użyciem kart kredytowych na końcu procesu rezerwacji.

Zdaniem posłów, KE powinna promować podróże łączące różne środki transportu poprzez oferowanie „biletów zintegrowanych” i rozwijając europejski multimodalny mechanizm planowania podróży online, który pozwoli na porównanie cen i czasu podroży „od drzwi do drzwi”. Bilety powrotne powinny być ważne nawet, jeśli pasażer nie skorzystał z usługi wylotu.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!