PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jedyny w Polsce sprawny parowóz Pt47-65 wraca na tory

Autor: PAP
11-04-2016 12:14
Jedyny w Polsce sprawny parowóz Pt47-65 wraca na tory

Parowóz Pt47-65 w trakcie czynnej służby.

Fot. Felix O, licencja CC BY-SA 2.0

W Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce kończy się odbudowa parowozu pośpiesznego serii Pt47-65, który będzie jedyną czynną lokomotywą tego typu w Polsce. Pojazd powinien zostać zaprezentowany po raz pierwszy podczas tegorocznej Parady Parowozów w Wolsztynie.

Parowóz serii Pt47-65 popularnie zwany "petuchą" jest dumą wolsztyńskiej parowozowni. Według kolejarzy praca na nim była ukoronowaniem kariery zawodowej maszynisty i całej drużyny, która obsługiwała lokomotywę.
Jak poinformował PAP naczelnik Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Chabówce Maciej Panasiewicz, parowóz dotarł do Małopolski z oddalonego o 600 kilometrów Wolsztyna, gdzie stacjonuje w drugim ze skansenów kolejowych należących do PKP Cargo SA. - Nasza placówka, jako mająca duże doświadczenie w naprawach parowozów została wytypowana do przeprowadzenia naprawy głównej tej maszyny - zaznaczył.

Według niego po dokonaniu wstępnej weryfikacji okazało się, że parowóz wyprodukowany w 1949 r. w chrzanowskim Fabloku jest w tak złym stanie technicznym, że naprawa główna będzie tak naprawdę odbudową zabytkowego pojazdu.

Panasiewicz poinformował, że prace naprawcze dobiegają końca. - Naszym celem jest, aby parowóz było gotowy do zaprezentowania na tegorocznej Paradzie Parowozów w Wolsztynie, która odbędzie się w sobotę 30 kwietnia - zadeklarował.

Parowóz ma już odbudowany kocioł, naprawiono i odbudowano armaturę kotłową (dziesiątki metrów rur, kilkadziesiąt zaworów, kurków), wymieniono zestawy kołowe o średnicy 1,85 m, od podstaw odbudowano łożyska wiązarowe, korbowodowe, gruntownie naprawiono silnik parowy wraz z mechanizmem parorozdzielczym. Nowe jest również palenisko, belki rusztowe oraz rusztowiny. Spalony węgiel będzie się gromadził w nowym popielniku. Parowóz otrzymał całkowicie nową budkę maszynisty wraz z całym osprzętem.

Wymieniono większość blach podpierających kocioł na ramie parowozu. Od podstaw została wykonana nowa instalacje pneumatyczna (hamulcowa). Aby parowóz mógł pracować niezawodnie wymieniono całkowicie instalację smarowania układu biegowego, czyli sieć kilkuset metrów cienkich rurek, za pomocą których olej jest dostarczany z centralnej pompy do poszczególnych punktów smarnych (łożysk, ślizgów) w niedostępnych zakamarkach podwozia. Całkowicie nowa jest również instalacja elektryczna, która zapewnia oświetlenie czoła pociągu czy oświetlenie przyrządów w kabinie maszynisty.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


45 564 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

518 190 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP