XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Jedzie mi tu tramwaj?

Jedzie mi tu tramwaj?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polskie miasta przez najbliższe pięć lat wydadzą 8 mld zł na tramwaje. Sprawdziliśmy, gdzie co i jak.

Wiele miast na świecie powraca do tramwajów, bo wydajniejsze, tańsze w eksploatacji i bardziej ekologiczne niż autobusy. Przykłady z Paryża, Madrytu, Aten, czy Dublina pokazują, że jeśli w rozsądny sposób wydaje się pieniądze, to inwestycje szynowe doskonale potrafią spełniać swoją funkcję. Polscy samorządowcy podchwycili trend i do 2015 r. zamierzają wydać rekordową sumę 8 mld zł na rozwój sieci tramwajowych.

Poniżej przedstawiamy najciekawsze przykłady inwestycji tramwajowych w Polsce.

Pierwsze co rzuca się w oczy – tramwaj, tramwajowi nie równy. Jedne samorządy są w stanie zapłacić za wagony sporo więcej niż inne.

Gdańsk

Już w 2011 roku na gdańskie ulice wyjedzie 35 nowoczesnych tramwajów PESA wyprodukowanych przez Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Największą zaletą maszyn jest to, że są one w pełni przystosowane dla osób niepełnosprawnych, posiadają klimatyzację i monitoring, co ma wpłynąć na znaczną poprawę bezpieczeństwa podróżnych.

- Na zadania związane z modernizacją gdańskich tramwajów i infrastruktury szynowej przeznaczono kwotę 571 mln zł, z czego 205 mln zł pokrywają środki unijne w ramach realizacji Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Z tego samego źródła była też finansowana modernizacja taboru autobusowego w naszym mieście. Jeśli chodzi o sam zakup tramwajów, to Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku ma na to przeznaczyć kwotę ok. 300 mln zł – wyjaśnia Magdalena Skorupka – Kaczmarek z Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Pozostałe 270 mln zł zostanie przeznaczone na priorytetową budowę nowej linii tramwajowej, której zadaniem będzie połączyć południowe dzielnice Gdańska. Zmodernizowanych zostanie także 11 istniejących już linii, m.in. ta w ciągu ul. Jana z Kolna. Czas realizacji całego projektu ma zakończyć się w maju 2012 roku.

Poznań

Poznań także przeżywa prawdziwy szynowy renesans. I tak już w czerwcu 2011 roku, do Poznania trafi pierwszy z 45 zakupionych niskopodłogowych tramwajów wyprodukowanych przez firmę Solaris Bus & Coach S.A. Cena zakupu 45 maszyn to 314 mln zł, 50% tej kwoty pochodzi ze środków unijnych.

- Zdecydowaliśmy się na tramwaje firmy Solaris Bus & Coach, ponieważ producent zapewnia pełne zaplecze techniczno-naprawcze. Są to niezwykle nowoczesne maszyny, posiadające urządzenia do dystrybucji biletów, pełen monitoring, a także klimatyzację – tłumaczy Jan Firlik, dyrektor przewozów tramwajowych poznańskiego MPK.

Jednak ambicję Poznania sięgają dalej niż tylko zakup nowych tramwajów. W ramach programu "Infrastruktura EURO Poznań 2012" miasto przeznaczyło kwotę 144 mln zł na poprawę infrastruktury, także tej szynowej. Koszt całego projektu wynosi wprawdzie 271 mln zł, jednak 108 mln zł zostało przyznane z funduszy unijnych.

Inwestycje zakładają powstanie nowej trasy tramwajowej, łączącej tereny wzdłuż ulicy Kurlandzkiej i Piaśnickiej z siecią tramwajową miasta. Wraz z utworzeniem kolejnej linii os. Lecha - Franowo rozpocznie się budowa realizowana przez MPK nowej zajezdni tramwajowej, która powstanie na tyłach centrum handlowego M1. Dzięki temu zlikwidowana zostanie stara zajezdnia przy ulicy Gajowej. Planowany termin zakończenia inwestycji to rok 2013.

Śląsk

Tramwaje Śląskie na razie zainwestowały 4,3 mln zł w zakup dziesięciu używanych wozów tramwajowych. Maszyny zostały sprowadzone z Frankfurtu i jak podkreślają władze Tramwajów Śląskich, posłużą jeszcze przez pięć, dziesięć lat. Dlaczego tylko tyle? Ponieważ moją one średnio... ponad trzydzieści wiosen.

- Decydującą rolę w tej kwestii odegrała ekonomia. Nieopłacalne byłoby remontować za jeszcze wyższą kwotę obecny tabor, ponieważ charakteryzuje się on zdecydowanie mniejszą pojemnością. Sprowadzone wagony zostały odnowione, a także odpowiednio przystosowane do naszej infrastruktury. Należy pamiętać, że dla porównania koszt zakupu jednego niskopodłogowego wagonu wynosi ponad 7 mln zł - tłumaczy Bolesław Knapik, dyrektor wykonawczy Tramwaje Śląskie.

Wszystko dlatego że Tramwaje Śląskie mają problemy z uzyskaniem kredytu na rozwój swojej infrastruktury i zakup nowoczesnych niskopodłogowych pojazdów. Przetarg na kupno 30 nowych tramwajów i wyremontowanie 48 km torów cały czas się opóźnia.

Zgodnie z planem modernizacja infrastruktury tramwajowej w aglomeracji katowickiej miała się rozpocząć jesienią 2010 roku, a nowe tramwaje miały ruszyć na tory w 2011 i 2012 r. Okazało się, że instytucja doradcza Komisji Europejskiej, domaga się, by 15-letnia umowa przewozu pasażerów podpisana przez Tramwaje Śląskie i KZK GOP zawierała lepsze warunki.

Ma to pozwolić Tramwajom Śląskim otrzymać 70 mln zł kredytu w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Resztę pieniędzy wyłoży Unia (ok. 350 mln zł) i śląskie miasta - właściciele Tramwajów (ok. 280 mln zł).

Przetarg na zakup nowych tramwajów i modernizację torów ma być ogłoszony na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2011 r.

Warszawa

928 milionów złotych wydadzą Warszawskie Tramwaje na zakup nowego taboru. Dzięki dofinansowaniu ze strony Europejskiego Banku Inwestycyjnego będzie można sfinalizować zakup 186 niskopodłogowych maszyn typu Swing, które będą wyposażone w monitoring i klimatyzację. Władze stolicy chcą też wybudować trasę tramwajową na Tarchomin, stworzyć linię Bemowo-Kasprzaka i zmodernizować kilka innych, np. w al. Jana Pawła II.

Bez wątpienia miliard złotych znacząco wzmocni finansowe możliwości Tramwajów Warszawskich, dla których priorytetem jest wymiana wysłużonego taboru przed EURO 2012.

Co ciekawe, warszawski ZTM nie tylko skupia się na zakupie nowego sprzętu. Po szynach stolicy obecnie jeździ ponad 600 starych tramwajów, które przeznaczono na sprzedaż. Kupić je może każdy, a cena wywoławcza każdego z nich to około 8 -10 tys. zł.

Częstochowa

Modernizacja transportu szynowego nie dotyczy jednak tylko miast wojewódzkich i dużych aglomeracji.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie ma zarezerwowaną kwotę ponad 50 mln zł na zakup 7 niskopodłogowych maszyn typu Swing, których dostawcą podobnie jak w Gdańsku będą Pojazdy Szynowe PESA. Pierwszy tramwaj pojawi się częstochowskich torach 1 kwietnia 2012 roku, następnie co miesiąc będzie dostarczany kolejny, aż do października 2012 roku. 85% kwoty zakupu pokrywa Unia Europejska, natomiast 15% pochodzić będzie z kasy MPK Częstochowa.

- Model Swing, który pojawi się w Częstochowie, ma ok. 30 metrów i składa się z pięciu członów połączonych przegubami. Posiada klimatyzację, monitoring, jest oczywiście przystosowany dla osób niepełnosprawnych. Na pewno spowoduje uśmiech na twarzy mieszkańców - przekonuje Dariusz Gawroński kierownik wydziału tramwajów PKM Częstochowa.

Swingi będą woziły pasażerów na linii Północ-Centrum- Błeszno, czyli budowaną właśnie trasą. Nowa linia tramwajowa ma zastąpić część linii autobusowych. Wsparta z UE inwestycja za 80 mln zł zakończy się jesienią 2012 roku.

Toruń i Bydgoszcz

Kolejną ciekawą inwestycję szynową przygotowuje dla mieszkańców swojego regionu Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Warty 811 mln zł projekt pod nazwą Szybka Kolej Metropolitalna BiT City zakłada stworzenie zintegrowanego systemu transportowego m.in. poprzez budowę szybkiej linii tramwajowej między Toruniem a Bydgoszczą oraz wprowadzenie elektronicznego biletu dla obu miast.

Władze Torunia ogłosiły przetarg na zakup 10-12 sztuk niskopodłogowych tramwajów, które mają zapewnić komfort i bezpieczeństwo podróżnym. Zwycięzcę i szczegóły finansowe przetargu poznamy w II kwartale tego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Jedzie mi tu tramwaj?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!