PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jesienią pierwszy węgiel ma popłynąć z Gliwic do Opola i Wrocławia

Autor: PAP
03-07-2017 17:01
Jesienią pierwszy węgiel ma popłynąć z Gliwic do Opola i Wrocławia
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Do końca tego roku, kosztem ok. 50 mln zł, przywrócona zostanie żeglowność Kanału Gliwickiego. Jesienią pierwsze barki z węglem popłyną Odrą z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia - zadeklarował minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

W poniedziałek minister odwiedził Śląskie Centrum Logistyki w Gliwicach, będące m.in. operatorem portu przy Kanale Gliwickim, który łączy Górny Śląsk z Odrą. Gróbarczyk potwierdził, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego na Odrze należy do priorytetów rządu.
"To jest pierwsza inwestycja, którą chcemy zrealizować w tym roku: uruchomić w pełni żeglugę po Kanale Gliwickim. Nasz zasadniczy cel to ruszające składy, barki z węglem do elektrociepłowni we Wrocławiu czy w Opolu. Środki, przygotowane aby udrożnić Kanał Gliwicki, nie są zagrożone" - zapewnił minister.

Jak mówił Gróbarczyk, na przywrócenie żeglowności kanału w podstawowym zakresie potrzeba w pierwszym etapie ok. 50 mln zł, które mają być wydatkowane jeszcze w tym roku, z wykorzystaniem środków unijnych. Minister poinformował, że potrzebna kwota jest znacznie niższa od wcześniejszych szacunków, sięgających nawet 600 mln zł, zastrzegł jednak, że obecne prace nie doprowadzą jeszcze do osiągnięcia czwartej klasy żeglowności, co jest planem docelowym, wymagającym dalszych nakładów.

"50 mln zł wystarczy na modernizację i przywrócenie żeglugi na Kanale Gliwickim" - zapewnił minister, który jesienią spodziewa się na kanale pierwszych barek z węglem. "To będzie koniec tego roku. Nie zakładamy żadnej konkretnej daty, ale myślę, że w październiku-listopadzie powinniśmy już uruchomić pierwszy transport" - ocenił.

Przywrócenie żeglowności Kanału i Odry między Śląskiem a Opolem i Wrocławiem wymaga m.in. remontu śluz na tym odcinku oraz dodatkowych pomiarów w samym kanale, pod kątem jego głębokości, oraz być może prac pogłębiających.

"Nie widzimy z tym na tyle problemów, aby ten rok był zagrożony" - zapewnił Gróbarczyk, przywołując wcześniejsze analizy, według których ok. 85 proc. towarów, które mogą być transportowane Odrą, będzie generowane na Śląsku.

Minister gospodarki morskiej zaznaczył, że dla przywrócenia żeglowności Odry potrzebne jest nie tylko usunięcie - jak mówił - "wąskich gardeł" na samej rzece, ale także ukończenie legislacji w zakresie nowego Prawa wodnego, renegocjacja umowy ze stroną niemiecką w zakresie żeglowności po Odrze na odcinku granicznym oraz dokończenie wszystkich bieżących inwestycji, jak stopień wodny w Malczycach.

"Dokończenie modernizacji jest dla nas jest dziś priorytetem (…). Przede wszystkim chcemy w pełni uruchomić żeglugę. To wpisuje się w całą Odrzańską Drogę Wodną, która - jeśli chodzi o inwestycje - będzie w pierwszej kolejności realizowana" - zapewnił Gróbarczyk, wymieniając również planowane docelowo połączenie Odry z Dunajem i Łabą oraz budowę Kanału Śląskiego. Przypomniał, że na inwestycje i realizację programów w obszarze żeglugi śródlądowej przewiduje się nakłady rzędu do 30 mld zł.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 465 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

324 408 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 846 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

  • partner serwisu
  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP