Jest nadzieja, że supernowoczesne piętrowe pociągi będą jednak mogły jeździć podmiejskim tunelem średnicowym. Zamiast klasyczną siecią trakcyjną prąd popłynie dodatkową szyną. Wymaga to jednak wstrzymania ruchu pociągów na co najmniej kilkanaście dni.
Cały problem wziął się stąd, że Koleje Mazowieckie postanowiły unowocześnić tabor. Zakupiły 37 wagonów piętrowych renomowanej firmy Bombardier, tzw. push-pulli. Pociągi tego typu są bardzo wygodne, szybkie, komfortowe. Jeżdżą w wielu krajach Europy i bez problemów pokonują tunele. Od 1 września kursują na trasach do Radomia i Siedlec, jednak warszawski tunel średnicowy okazał się dla nich za niski. Nie zatrzymują się na Stadionie, Powiślu, Śródmieściu, Ochocie. Jadą przez Centralny.
Klasyczny starego typu skład do Grodziska czy Mińska się zmieści, ale elektrowóz z push-pullem już nie. W tunelu zmniejszył się prześwit po przeprowadzonym między lipcem 2006 r. a styczniem 2007 r. kapitalnym remoncie. Teraz pojawiło się w tunelu światełko.
Kolejarze, chcąc zmazać plamę, jaką dali, zamierzają... zerwać sieć trakcyjną. I zamiast niej umieścić na suficie tzw. szynę prądową. W dużym uproszczeniu polega to na tym, że prąd płynie właśnie tą szyną, a nie siecią.
Dlaczego jedno zastępuje się drugim? Proste. Sieć nie może dotykać sufitu, a szyna jest doń przytwierdzona. Zyskuje się kilka brakujących centymetrów. - Może to być nawet ok. 10 cm - mówi dr Andrzej Massel z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa. - Podobne rozwiązana stosuje się bardzo często, np. na nowym Dworcu Głównym w Berlinie - dodaje ekspert.
Ile będzie kosztowała modernizacja wyremontowanego niedawno tunelu i kiedy się zacznie? Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych, które odpowiadają za infrastrukturę, nie są za bardzo rozmowni.
- Prowadzone są analizy zastosowania takiego rozwiązania - przyznała tylko Marta Szklarek, rzeczniczka warszawskiego oddziału PKP PLK. - Żadnych terminów nie możemy na razie podać - dodaje.
Tymczasem Adrian Furgalski, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, szacuje, że ekspertyza może być gotowa nie wcześniej niż na koniec tego roku, a roboty ruszyłyby w przyszłym. Uprzedza jednak, że wcale nie jest pewne, czy da się zastosować takie rozwiązanie.
- Nie jest znany stan stropu tunelu - mówi Furgalski. - Bo nie był remontowany, Nie wiadomo więc, czy będzie można zamocować do niego szynę prądową - ostrzega.
Jeśli jednak okaże się, że jest to wykonalne, pasażerów czeka wiele kłopotów. Na czas prac trzeba będzie wstrzymać ruch pociągów podmiejskich na linii średnicowej. Ponieważ roboty mogą potrwać co najmniej kilkanaście dni, to kilkadziesiąt tysięcy ludzi, którzy docierają do Śródmieścia koleją, będzie musiało sie przesiąść do tramwajów i autobusów.
Mimo to PKP PLK utrzymują wciąż, że remont, po którym tunel stał się niższy, niż był, wykonały profesjonalnie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jest pomysł, jak przepchnąć push-pulle przez tunel średnicowy