PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jest szansa na bezpośredni pociąg Gorzów-Berlin

Autor: Gazeta Wyborcza
21-01-2008 08:35

Co godzinę bezpośrednie pociągi z Gorzowa do Berlina, jeden wygodny bilet na całą trasę, dojazd bez przesiadki na przyszłe lotnisko Berlin Brandenburg International. Być może ta wizja spełni się już do 2011 roku.

O przywrócenie bezpośrednich połączeń z Berlinem zabiega utworzone w czerwcu 2006 r. Europejskie Ugrupowanie Interesów Gospodarczych "Linia kolejowa Berlin - Gorzów - Krzyż" - pisze gorzowska "Gazeta Wyborcza".
Okazuje się, że tory nie wystarczą, aby po nich jeździły pociągi. Uruchomienie bezpośredniego połączenia z Berlinem wymaga licznych uzgodnień między oboma krajami: od problemów technicznych po sprawę wspólnego biletu. Stąd podróż koleją z Gorzowa do Berlina wydawała się być wizją dość dalekiej przyszłości, skoro swego czasu nawet nowy niemiecki przewoźnik na niemieckim odcinku miał duże problemy z wjazdem do Kostrzyna.

Okazuje się jednak, że reaktywacja połączenia do Berlina jest coraz bardziej realna. A to za sprawą wielkiego portu lotniczego Berlin Brandenburg International, które powstaje w pobliżu obecnego lotniska Berlin Schoenefeld - BBI stanie się dla milionów niemieckich i polskich pasażerów szeroko otwartą bramą na świat.

Również rozwijające się coraz szybciej tereny Polski Zachodniej skorzystają z efektów zlokalizowania portu lotniczego w tym miejscu i jego magnetyzującego oddziaływania - stwierdza dr Reiner Schwarz, dyrektor Berlińskich Portów Lotniczych.

Jego zdaniem wielkie znaczenie w tym kontekście ma doskonałe skomunikowanie zachodniej Polski transportem kolejowym i drogowym. Niemcy liczą, że część z 22 mln pasażerów, których będzie rocznie obsługiwał port lotniczy, może pochodzić właśnie z województw przygranicznych.

To szansa na lobbowanie w sprawie połączenia z Gorzowa, a w przyszłości również z Krzyża, do Berlina.

Bardzo ważne jest określenie popytu na przejazdy do lotniska w Berlinie. Zdaniem prof. Thiela, jeśli przejazdy między Berlinem a Gorzowem (Krzyżem) nadal będą odbywać się w takcie 120-minutowym (ze względu na nieregularne kursy po stronie polskiej), to zapotrzebowanie na dojazdy do BBI pozostanie marginalne.

Przy kursach bardziej regularnych np. co 60 min, możliwe jest jednak trzykrotne zwiększenie popytu, a jeśli w godzinach szczytu pociągi będą kursować co 30 min, chętnych na dojazd do lotniska może być nawet siedem razy więcej.

O ile skomunikowanie portu lotniczego z Koleją Wschodnią może nastąpić na kilka sposobów, to jednak podstawowym warunkiem powodzenia takiej linii kolejowej jest poprawa polsko-niemieckich ustaleń w sprawie ruchu pasażerskiego przez granicę.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 987 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

715 431 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 936 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP