Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wysłała do prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego propozycje nowych stawek opłaty terminalowej na 2009 rok - poinformował rzecznik PAŻP Grzegorz Hlebowicz.
Chodzi o opłatę za lądowanie lub start samolotu, jaką od przewoźników pobiera PAŻP. Obecnie są dwie stawki opłaty terminalowej: dla Warszawy wynosi ona ok. 550 zł oraz portów regionalnych - blisko 950 zł.
Z inicjatywą wprowadzenia jednej stawki od przyszłego roku dla wszystkich polskich portów lotniczych wystąpili w ubiegłym tygodniu posłowie z sejmowej Komisji Infrastruktury. Postulat ten był również zgłaszany przez tanich przewoźników latających do naszego kraju.
Argumentując wprowadzenie jednej stawki, poseł Arkadiusz Litwiński (PO), mówił wówczas w Sejmie, że "doprowadzi to do zrównoważonego rozwoju wszystkich portów lotniczych i przewoźników, a nie do uprzywilejowania lotów do i z Warszawy".
Z wyliczeń, jakie prezentował w ubiegłym tygodniu posłom prezes PAŻP Krzysztof Banaszek, wynikało, że w 2009 r. jeśli pozostanie 2- strefowy system, przewoźnicy zapłacą ok. 600 zł lądując w Warszawie, zaś blisko 900 zł lecąc do portów regionalnych.
Gdyby natomiast został wprowadzony 1-strefowy system naliczania, zdaniem Banaszka opłata ta może być na poziomie 770 zł. "W praktyce oznacza to duży wzrost opłat dla przewoźników latających do i z Warszawy, spadek opłaty o ok. 130 zł dla przewoźników w portach regionalnych" - podkreślał Banaszek.
Prezes PAŻP zapowiedział wówczas, że przygotuje do ULC propozycje dla obu wariantów stawek. Jak dodał, wszystkie stawki naliczane przez PAŻP są zgodne z prawem unijnym. W styczniu br. Polska wprowadziła wytyczne unijne, które ustanawiają wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej.
Sekretarz generalny europejskiej organizacji zrzeszającej tanie linie lotnicze (ELFAA) John Hanlon powiedział PAP, że "wprowadzenie tych przepisów przez PAŻP spowodowało, że opłaty w portach regionalnych wzrosły o 960 proc.". Dodał, że postulat posłów może "częściowo naprawić szkody wyrządzone polskiemu lotnictwu" w związku z wprowadzeniem podwyżki.
Jak tłumaczył Hlebowicz, stawki opłat terminalowych muszą być równe faktycznym kosztom poniesionym w trakcie usługi doprowadzenia samolotu do wylądowania lub do startu. "Przed 2008 rokiem były one niższe, ale dlatego, że były one subsydiowane przez Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze" - podkreślił.
Tani przewoźnicy zarzucają PAŻP, że Polska, jako jedno z ośmiu państw, nie zdecydowała się na odroczenie zastosowania niektórych artykułów w odniesieniu do opłat terminalowych do stycznia 2010 roku. PAŻP tłumaczył, że wprowadzenie wyższych opłat było konieczne, by finansować inwestycje w infrastrukturę nawigacyjną.
Jak poinformował dyrektor biura prezesa ULC Wojciech Gil, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (KPA), prezes ULC ma na zatwierdzenie nowych stawek 30 dni, a w "przypadkach skomplikowanych", termin może zostać wydłużony do 60 dni.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Jest wniosek o propozycje stawek opłaty terminalowej na 2009 r.