Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Jubileusz PKP Intercity, czyli jak konkurencja wymusza zmiany

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
01-09-2016 13:38
Jubileusz PKP Intercity, czyli jak konkurencja wymusza zmiany
Fot. Shutterstock.com

Blisko 1 mln 194 tys. uruchomionych pociągów, ponad 348 mln przewiezionych pasażerów i praca przewozowa na poziomie 87 mld pasażerokilometrów - tak PKP Intercity podsumowuje 15 lat działalności na rynku przewozów kolejowych.

Spółka rozpoczęła działalność 1 września 2001 r., w wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe, a w styczniu 2008 r. została przekształcona w spółkę akcyjną.
Obecnie specjalizuje się w się w krajowych i międzynarodowych pasażerskich przewozach dalekobieżnych.

W kraju uruchamia cztery kategorie pociągów.

Pierwsza to Express InterCity Premium (EIP), obsługiwana przez 20 pociągów Pendolino.

Druga to Express InterCity (EIC), oferująca w połączeniach między największymi aglomeracjami  składy zestawione z nowoczesnych wagonów.

W kategorii InterCity (IC) jeżdżą nowe pojazdy FLIRT3 i PesaDART oraz pociągi zestawione ze zmodernizowanych wagonów. Ich zakup został sfinansowany ze środków unijnych.

Natomiast Twoje Linie Kolejowe (TLK) – oferują podróże w klasie ekonomicznej.

Europejskie szlaki obsługują pociągi EuroNight, EuroCity oraz międzynarodowe pociągi pośpieszne.

Nowoczesny park taborowy

W 2015 r. przewoźnik zakończył program inwestycyjny na kwotę blisko 5,5 mld zł, zrealizowany przy wsparciu Unii Europejskiej (pozyskał 2,15 mld zł dofinansowania).

Za tę kwotę spółka kupiła – w 10 przetargach - wspomniane składy Pendolino, Flirt3 i PesaDART, spalinowe lokomotywy Gama (dołączyły one kupionych w 2008 r. 10 lokomotyw Husarz) oraz zmodernizowane lokomotywy SM42.

Zasoby przewoźnika zostały powiększone również o 263 nowe lub zmodernizowane wagony.

Z efektów tych inwestycji korzystają pasażerowie spółki niemal w całej Polsce, bowiem nowe lub zmodernizowane wagony kursują nie tylko między największymi miastami, ale również pomiędzy mniejszymi ośrodkami.

Zmiany biznesowe

W ciągu 15 lat PKP IC przekształciła się także istotnie wewnętrznie. Jak zapewniali od kilku lat kolejni prezesi zarządu, w centrum uwagi został postawiony pasażer, po latach słabego starania się o klientów…

To szerokie pojęcie oznaczało nie tylko troskę, aby wagony były czyste, a pociągi kursowały punktualnie (to nie udaje się osiągnąć, w sytuacji permanentnych od dekady remontów torów), ale by spółka była bardziej przyjazna i atrakcyjna.

W 2005 r. pojawiła się internetowa sprzedaż biletów e-IC oraz możliwość zapłaty za bilet kartą płatniczą.

Podróżni zyskali także opcję okazania biletu elektronicznego na dowolnym urządzeniu mobilnym, a kanały sprzedaży zostały rozszerzone o sieć biletomatów.

W 2013 r. jeden blankiet ze wskazaniem miejsca zastąpił bilet i miejscówkę.

Sprzedaż w kasach, pozostających nadal głównym kanałem zakupu, została unowocześniona, m.in. poprzez system jednej kolejki. Zmodernizowano system sprzedaży internetowej oraz wprowadzono możliwość zakupu biletu przez aplikację mobilną IC Mobile Navigator, nawet na 5 minut przed podróżą.



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


36 687 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP