XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Już 40 mln aut przejechało mostem nad cieśniną Sund

Już 40 mln aut przejechało mostem nad cieśniną Sund
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Już 40 milionów samochodów przejechało przez most nad bałtycką cieśniną Sund oddzielającą Danię od Szwecji i Skandynawię od Kontynentu Europejskiego.

Pojazdy jadące mostem są już przez całą sobotę liczone jako początkujące kolejną, piątą dziesiątkę milionów, po tym gdy w piątek wieczorem doliczono się jubileuszowego, 40-milionowego samochodu.

Uroczystość otwarcia mostu odbyła się 1 lipca 2000 r. Pierwsze dziesięć milionów pojazdów przejechało nim do lipca 2003 r., 20- milionowy pojazd odnotowano w październiku 2005 r., a 30-milionowy w lipcu 2007 r.

W ciągu minionych ośmiu i pół lat przez most przejechało ok. 95 mln pasażerów samochodów i 48 mln podróżujących pociągami. Most jest bowiem dwupoziomowy i pod jego poziomem samochodowym biegnie linia kolejowa.

Codziennie przejeżdża nim nad cieśniną Sund średnio 19 700 ciężarówek i samochodów osobowych. Dotychczasowy rekord padł 21 lipca 2007 r., gdy naliczono 27 435 pojazdów.

Most, o długości 7 945 m i o największej wysokości 57 m od powierzchni morza, jest częścią przeprawy długiej na 15,9 km. W jej skład wchodzą, obok lądowych odcinków autostradowych na obu brzegach, czterokilometrowy podmorski tunel przy duńskim brzegu i odcinek drogowy prowadzący przez sztucznie usypaną wyspę Pepparholmen. Najwyższe, środkowe przęsło, pod którym mogą przepływać statki morskie, jest odcinkiem tzw. mostu wantowego. Jego liny podtrzymują dwa pylony o wysokości po 203,3 metrów.

Przejazd samochodu osobowego przez most w jedną stronę kosztuje równowartość ok. 120 złotych, normalny bilet kolejowy oznacza koszt równy ok. 35 zł.

To drogowe połączenie Europy ze Skandynawią staje się coraz bardziej zatłoczone. Dlatego mówi się o konieczności budowy drugiego mostu przez cieśninę Sund lub podmorskiego tunelu. Jako miejsca, gdzie może powstać nowe połączenie, wymienia się leżące naprzeciwko siebie miasta: Helsingoer po duńskiej i Helsingborg po szwedzkiej stronie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Już 40 mln aut przejechało mostem nad cieśniną Sund

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!