Już 40 milionów samochodów przejechało przez most nad bałtycką cieśniną Sund oddzielającą Danię od Szwecji i Skandynawię od Kontynentu Europejskiego.
Uroczystość otwarcia mostu odbyła się 1 lipca 2000 r. Pierwsze dziesięć milionów pojazdów przejechało nim do lipca 2003 r., 20- milionowy pojazd odnotowano w październiku 2005 r., a 30-milionowy w lipcu 2007 r.
W ciągu minionych ośmiu i pół lat przez most przejechało ok. 95 mln pasażerów samochodów i 48 mln podróżujących pociągami. Most jest bowiem dwupoziomowy i pod jego poziomem samochodowym biegnie linia kolejowa.
Codziennie przejeżdża nim nad cieśniną Sund średnio 19 700 ciężarówek i samochodów osobowych. Dotychczasowy rekord padł 21 lipca 2007 r., gdy naliczono 27 435 pojazdów.
Most, o długości 7 945 m i o największej wysokości 57 m od powierzchni morza, jest częścią przeprawy długiej na 15,9 km. W jej skład wchodzą, obok lądowych odcinków autostradowych na obu brzegach, czterokilometrowy podmorski tunel przy duńskim brzegu i odcinek drogowy prowadzący przez sztucznie usypaną wyspę Pepparholmen. Najwyższe, środkowe przęsło, pod którym mogą przepływać statki morskie, jest odcinkiem tzw. mostu wantowego. Jego liny podtrzymują dwa pylony o wysokości po 203,3 metrów.
Przejazd samochodu osobowego przez most w jedną stronę kosztuje równowartość ok. 120 złotych, normalny bilet kolejowy oznacza koszt równy ok. 35 zł.
To drogowe połączenie Europy ze Skandynawią staje się coraz bardziej zatłoczone. Dlatego mówi się o konieczności budowy drugiego mostu przez cieśninę Sund lub podmorskiego tunelu. Jako miejsca, gdzie może powstać nowe połączenie, wymienia się leżące naprzeciwko siebie miasta: Helsingoer po duńskiej i Helsingborg po szwedzkiej stronie.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Już 40 mln aut przejechało mostem nad cieśniną Sund