Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Już drugi rok spada przewóz towarów koleją

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
29-01-2016 16:25
Już drugi rok spada przewóz towarów koleją
Fot. PTWP (Andrzej Wawok)

Choć polska gospodarka w ub. roku wzrosła prawdopodobnie o 3,5 proc., kolej przewiozła o 1,8 proc. mniej ładunków rdr - łącznie było to 224,8 mln ton. Z wyliczeń, które przedstawił Urząd Transportu Kolejowego wynika, że operatorzy wykonali o ponad 1 proc. mniejszą pracę przewozową (50,6 mld tonokm).

Tylko w trzech miesiącach ub. roku kolej przetransportowała więcej towarów, porównując te same okresy rdr. W 2015 roku wystąpił też drugi rok spadku z rzędu bezwzględnego spadku przewozów koleją i w relacji do łącznych przewozów lądowych, które wzrosły
Pogłębiła się więc zła tendencja. Transport ogółem zwykle wykazuje większą dynamikę rozwoju, niż PKB kraju. Nie sprawdza się to jednak ostatnio właśnie na kolei.

Są trzy główne powody tej sytuacji.

W warunkach ubiegłorocznego wzrostu gospodarki należy zakładać, że ładunki w większej masie trafiły na drogi i były przewożone samochodami, co - uwzględniając wyższy poziom emisji tego środka transportu - nie jest korzystne dla ochrony środowiska.

Drugim powodem jest nadmierne uzależnienie kolei od transportu surowców, które stanowią ponad 3/4 wolumenu ładunków. W sytuacji spadku popytu na węgiel (ma ponad 40 proc. udział w przewozach koleją) i ogólnej zmiany struktury gospodarki, gdzie większą rolę odgrywa przemysł przetwórczy - przegraną staje się kolej.

Trzeci powód, to ciągle zła infrastruktura dla przewozów cargo koleją, z rekordowo niską średnią prędkością handlową pociągów (ok. 23 km/h) oraz - co także istotne - licznymi ograniczeniami i objazdami, co sprawia, że dostawy towarów koleją stały się nieprzewidywalne.

Wyrazem tego jest rekordowy wskaźnik opóźnień pociągów towarowych, jakie notowali operatorzy w ub. roku. Średni czas opóźnień składów w trzecim kwartale przekroczył 10 godzin, o czasie przyjeżdżał zarazem tylko co trzeci z nich.

Sądząc po planowanych w tym roku inwestycjach kolejowych, dla operatorów cargo nie nastąpi przełom w warunkach funkcjonowania. Ale widać światło w tym tunelu. Na przełomie dekady pociągi towarowe mają szanse podwoić średnią prędkość handlową.

Czy zmienią też strukturę ładunków, staną do konkurencji z samochodami? - to także kwestia polityki transportowej państwa, ujednolicenia lub zbliżenia warunków finansowych różnych środków transportu, także ewentualne wsparcie dla rozwoju np. transportu intermodalnego ze strony państwa.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


30 691 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 324 824 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 773 567 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

    partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP