Kanał Gliwicki rozpoczął sezon nawigacyjny

Kanał Gliwicki rozpoczął sezon nawigacyjny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W pierwszych dniach kwietnia został otwarty dla żeglugi Kanał Gliwicki, łączący Górnośląski Okręg Przemysłowy z Odrą. Administrator szlaku spodziewa się w tym roku dalszego wzrostu liczby pokonujących kanał jednostek pływających - to efekt trwającej modernizacji kolejnych śluz na kanale.

Kanał Gliwicki, nazywany również Górnośląskim, jest jedynym takim w kraju. Od lat 30. XX wieku łączy Górny Śląsk z Odrą. Sześć śluz na 42-kilometrowym odcinku między Gliwicami a Kędzierzynem-Koźlem zapewnia żeglugę transportową i turystyczną. Zabytkowe śluzy, umożliwiające pokonanie różnicy poziomów wody, w ostatnich latach są sukcesywnie modernizowane - łączny koszt prowadzonych prac sięga 123 mln zł.

O rozpoczęciu, po zimowej przerwie, nowego sezonu nawigacyjnego na Kanale Gliwickim poinformował w piątek administrator szlaku - Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej (RZGW) w Gliwicach. Śluzowanie odbywa się w dni robocze od 6. rano do 22. wieczorem.

"Otwarcie Kanału Gliwickiego dla żeglugi poprzedziło sondowanie szlaku, czyli rewizja drogi wodnej" - poinformował p.o. dyrektor RZGW w Gliwicach Łukasz Lange. W marcu gliwicki port odwiedził też prezes Wód Polskich Przemysław Daca, który zapoznał się z planami Śląskiego Centrum Logistyki, zakładającymi w tym roku podwojenie ilości węgla wyprawianego z Gliwic do Wrocławia drogą wodną - ze 120 tys. ton w zeszłym roku do ok. 250 tys. ton w roku 2018. Przeładunek węgla w gliwickim porcie wznowiono w lipcu zeszłego roku, po pięcioletniej przerwie.

Ze szlaku, obok barek transportowych, korzystają także wodniacy, którzy doceniają walory turystyczne Kanału Gliwickiego. W poprzednim sezonie nawigacyjnym kanał pokonało ponad 12 tys. jednostek pływających, podczas gdy dwa lata wcześniej prześluzowano ich 5 tys.

Spodziewany dalszy rozwój żeglugi jest możliwy dzięki prowadzonej modernizacji infrastruktury. Prace na śluzach Kanału Gliwickiego trwają w Łabędach, Dzierżnie, Sławięcicach i Nowej Wsi. Trzy lata temu administrator drogi wodnej zakończył modernizacje obiektów w Rudzińcu i Kłodnicy.

Całość prowadzonych prac uzyskała unijne dofinansowanie z Funduszu Spójności, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Inwestycje o łącznej wartości prawie 123 mln zł są prowadzone tak, by nie uniemożliwiać żeglugi.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Kanał Gliwicki rozpoczął sezon nawigacyjny

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!