Uruchomiony tydzień temu poszerzony Kanał Panamski zanotował rekordową opłatę za użytkowanie.
Poprzedni „rekord” należał do kontenerowca chińskiej grupy Cosco (575,5 tys. USD).
Wysokość opłaty za przejazd statku oblicza się zgodnie z jego pojemnością.
Mol Benefactor jest długi na 337 m, szeroki na 48 m, ma średnie zanurzenie 10,2 m, a jego pojemność wynosi 119 tys. dwt. Może zabierać maksymalnie do 10 tys. TEU.
Dowodzi to, że zmienia się też pojęcie klasy statków typu panamax (na postpanamax). Dotychczas Kanałem Panamskim mogły przepływać kontenerowce zabierające maksimum ok. 6 tys. TEU.
AIC oczekuje, że przepustowość nowej drogi wodnej może wzrosnąć do 600 milionów ton rocznie, czyli dwa razy więcej niż przed modernizacją.
Szczególnie znacząco ma wzrosnąć konkurencyjność transportu z Azji do portów wschodniego wybrzeża USA. Zainteresowanie tą trasą wyrazili też najwięksi armatorzy, np. Maersk Line.
Dotychczas zamówienia na przepłynięcie nowym kanałem w najbliższych miesiącach zgłosiło 166 statków.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Kanał Panamski zaczyna spłacać kredyty