Katalog problemów na styku PKP PLK - wykonawcy znacznie się skrócił

Katalog problemów na styku PKP PLK - wykonawcy znacznie się skrócił
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Zarząd PKP PLK - działający w obecnym składzie od maja ub. roku - zapewnia, że zmienił już szereg procedur, które upraszczają współpracę z wykonawcami robót budowlanych, a tym samym je przyspieszają. Jednak druga strona argumentuje, że nadal jest wiele do zrobienia.

W szczególności chodzi o usprawnienie procesu zawierania umów inwestora z wykonawcą, o wprowadzenie takich mechanizmów, które wymuszą takie usprawnienie oraz które wymuszą na zamawiającym szybkie podejmowanie decyzji na placu budowy, w tym co do konieczności rozszerzenia zakresu robót.

Taką opinię przedstawił Piotr Witecki, senior associate w kancelarii prawnej DLA Piper,  podczas debaty Europejskiego Kongresu Gospodarczego 11 maja zatytułowanej „Inwestycje infrastrukturalne – nowe otwarcie (kolej)”.

Kancelaria ta reprezentuje m.in. interesy firm budowlanych i uczestniczy w pracach Forum Inwestorów, działającego przy PKP PLK.

- Forum to złożyło 47 wniosków zmian do warunków umowy z inwestorem, jako schemat stosowany przez niego podczas przetargów - mówił Witecki. - W 38 przypadkach PLK negatywnie zaopiniowały te propozycje, a wobec 9 wskazały, że „może je rozważyć”.

Ripostując na te uwagi Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP PLK stwierdził, że zarządowi znane są te argumenty.

- Ale nie chciałbym, aby z tego przykładu wyciągano wniosek, że  nastawiamy się na „nie” wobec wykonawców - podkreślił.


Według niego, w drugiej ub. roku z własnej inicjatywy PLK wprowadziły kilkadziesiąt zmian do kontraktów z wykonawcami. Zostały natomiast najbardziej problematyczne sprawy.

- Nie możemy zatem mówić, że PLK przyjęła tylko 9 postulatów środowiska, bowiem w istocie jest ich znacznie więcej - zaznaczył prezes Merchel.

Odnosząc się do tempa podejmowania decyzji na budowie podkreślił, że jeszcze w latach 2014-15 proces ten trwał od kilku do kilkunastu miesięcy, a obecnie sprawy problematyczne trafiają pod obrady zarządu w ciągu dwóch tygodni. Jest to możliwe także dzięki mobilizacji kierowników projektów, pierwszego ogniwa w łańcuchu decyzyjnym.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!