Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Katastrofa na Morzu Wschodniochińskim. Olbrzymie problemy dla wielu branż

Autor: wnp.pl (Dariusz Malinowski)
26-01-2018 20:45 |  aktualizacja: 26-01-2018 21:12
Katastrofa na Morzu Wschodniochińskim. Olbrzymie problemy dla wielu branż

Zarejestrowany w Panamie Sanchi przewoził do Korei Południowej równowartość prawie 1 miliona baryłek ultralekkiej ropy naftowej i własnego paliwa

Fot. Shutterstock.com

Wiele wskazuje, że niedawne zatonięcie ma Morzu Wschodniochińskim irańskiego tankowca MV Sanchi to dopiero pierwsza odsłona dramatu. Naukowcy już teraz wieszczą, że może być to najgorsza katastrofa tankowca od trzech dekad.

  • Ropa z tankowca może dotrzeć nawet do Alaski.
  • Zatonięcie Sanchi oznacza ogromne problemy dla wielu branż.
  • Wypadek to także poważne problemy dla Iranu.
24 marca 1989 roku u wybrzeży Alaski na skały wpadł tankowiec Exxon Valdez. Do wody wylało się około ćwierć miliona baryłek (prawie 40 tys. m3) ropy. Niemal 30 lat po katastrofie wciąż odczuwane są jej skutki. Surowa ropa nadal znajduje się w wodzie, zatruwając środowisko naturalne. I to pomimo kilku miliardów dolarów wydanych na neutralizację skutków katastrofy.

Więcej o katastrofie Exxon Valdez tutaj: Ćwierć wieku od katastrofy, która zmieniła przemysły stoczniowy i naftowy

Tymczasem zarejestrowany w Panamie Sanchi przewoził do Korei Południowej równowartość prawie 1 miliona baryłek ultralekkiej ropy naftowej i własnego paliwa.

Naukowcy pokusili się o symulację, jak prądy morskie będą roznosić zanieczyszczenia. Za około 3-4 tygodnie ropa z tankowca dotrze do Japonii, szczególnie zagrożone są Kiusiu i leżące na południe od niej wyspy Jakushima i Tenegashima. Najpewniej ropa ominie Okinawę. I to właściwie koniec dobrych wiadomości. Bo zanieczyszczenia będą podążały wraz z prądem morskim Kuro Siwo dalej, wzdłuż Sikoku, Honsiu i Hokkaido. Już teraz naukowcy uważają, że zagrożone są bardzo zasobne łowiska na Morzu Ochockim.

W ciągu roku cząstki ropy mogą dotrzeć nawet do Alaski.

O wypadku Sanchi czytaj tu: Płonący tankowiec zatonął. Najpewniej nikt nie przeżył

Zdaniem ekspertówm oprócz branży turystycznej, rybołówstwa zatoniecie Sanchi może narazić na problemy wiele innych gałęzi japońskiej gospodarki.

Japonia nie dysponuje bowiem dużymi zasobami wody, stąd uzdatnia i wykorzystuje do wielu celów przemysłowych wodę morską. Jednak przygotowanie do wykorzystania wody zanieczyszczonej ropą będzie dużo kosztowniejsze, a w niektórych przypadkach może nie być nawet możliwe.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

32 314 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

735 047 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 958 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP