Gmach PKP w Katowicach ma stać się jedną z wizytówek stolicy Śląska. 17-piętrowy biurowiec w ścisłym centrum miasta ma w najbliższych latach zmienić swój wizerunek. Na razie nie wygląda najlepiej. Aby tak się stało, kolej zaprosiła do rokowań inwestorów zainteresowanych udziałem w remoncie i przebudowie obiektu. Partner ma być wybrany do końca roku.
W podobny sposób firma chce prowadzić inwestycje na swoich gruntach i nieruchomościach w całej Polsce. Dzięki podobnym przedsięwzięciom kolejowe obiekty mają odzyskać blask, a firma - pozyskiwać pieniądze na obsługę starych długów PKP.
Kolejowy biurowiec w Katowicach w przeszłości był siedzibą regionalnej dyrekcji kolei, potem - różnych kolejowych spółek, m.in. PKP Cargo oraz wielu innych firm. Znajduje się tuż obok Spodka, największej hali widowiskowo-sportowej w Polsce. Kolej szuka partnera, któremu udostępni pełną infrastrukturę obiektu - ponad 7,2 tys.m.kw., w zamian za środki na inwestycje oraz know-how, potrzebne do takiego projektu.
Pomysł popierają władze miasta, uznając, że modernizacja tak ważnego budynku w reprezentacyjnej części Katowic była od dawna oczekiwana. W ostatnich latach rondo, przy którym stoi biurowiec, zostało gruntownie przebudowane. Postawiono na nim przeszkoloną kopułę, a większość ruchu samochodowego przeniesiono do tunelu. Za Spodkiem, który również przejdzie remonty, powstanie międzynarodowe centrum kongresowe, a tuż za nim, w zabudowaniach dawnej kopalni, nowa siedziba Muzeum Śląskiego. W tej sytuacji kolejowy gmach wyraźnie odstaje od otoczenia.
"Potencjalni inwestorzy powinni przedstawić: wstępną koncepcję architektoniczno- urbanistyczną, szacunek kosztów, wstępny biznesplan, koncepcję partnerstwa biznesowego, prezentację korzyści dla PKP z udziału w projekcie" - tak napisano w zaproszeniu do rokowań. jeśli wszystko pójdzie dobrze , inwestor powinien być znany do końca roku.
Modernizacja biurowca w pobliżu Spodka to nie jedyna planowana inwestycja PKP w Katowicach. W maju ogłoszono, że jesienią zamknięta zostanie lista potencjalnych inwestorów przebudowy katowickiego dworca kolejowego - do końca roku powinien być znany partner, a pod koniec kolejnego roku rozpoczną się prace budowlane, które potrwają, wg planów przez trzy lata.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Katowicki gmach PKP - czas na remont