KE ma wątpliwości co do planów przejęcia Air Berlin przez Lufthansę

KE ma wątpliwości co do planów przejęcia Air Berlin przez Lufthansę
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska ma poważne wątpliwości wobec planów przejęcia przewoźnika Air Berlin przez linie lotnicze Lufthansa. Zdaniem KE w wyniku transakcji Lufthansa stanie się monopolistą na wielu trasach.

  • Air Berlin, drugie pod względem wielkości niemieckie linie lotnicze, 28 października ostatecznie zakończyły działalność.
  • Od początku działalności w 1979 roku linie Air Berlin przewiozły ponad pół miliarda pasażerów.
  • Znaczną część Air Berlin, w tym spółki córki Niki i LGW, chce przejąć Lufthansa.

- Mamy dość poważne obawy dotyczące konkurencji. Istnieje ryzyko, że na niektórych trasach Lufthansa stanie się de facto monopolistą - powiedziała w Brukseli na konferencji prasowej europejska komisarz ds. konkurencji Margrethe Vestager, precyzując, że chodzi o "znaczącą liczbę tras". Przypomniała, że KE prowadzi analizy rynkowych przejęć.

Jak wskazała, Komisja ma wątpliwości, bo Air Berlin był dużym konkurentem Lufthansy. Podkreśliła, że bankructwo tak dużego konkurenta może mieć wpływ na konsumentów.

Air Berlin, drugie pod względem wielkości niemieckie linie lotnicze, 28 października ostatecznie zakończyły działalność. Tego dnia samolot istniejącego od 38 lat przewoźnika wylądował kwadrans przed północą po raz ostatni na lotnisku Tegel w Berlinie. Na pokładzie maszyny, która wystartowała z Monachium, znajdował się długoletni szef linii, Joachim Hunold. Ze względu na zadłużenie w połowie sierpnia br. linie ogłosiły upadłość. Czasowe kontynuowanie działalności było możliwe dzięki poręczonemu przez rząd Niemiec kredytowi w wysokości 150 mln euro.

Od początku działalności w 1979 roku linie Air Berlin przewiozły ponad pół miliarda pasażerów.

Znaczną część Air Berlin, w tym spółki córki Niki i LGW, chce przejąć Lufthansa. Podpisany przez nią kontrakt opiewa na 210 mln euro. Lufthansa zamierza przejąć 81 ze 140 samolotów oraz 3 tys. z 8 tys. pracowników linii Air Berlin. Warunkiem jednak jest zgoda urzędu antymonopolowego.

Linie Air Berlin ogłosiły upadłość w sierpniu, kiedy ich udziałowiec - linie Etihad Airways ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich - wstrzymał finansowanie po latach strat.

Przewoźnik od kilku lat odnotowuje straty; w 2016 roku wyniosły one 780 mln euro. Jego łączne zadłużenie to blisko 1,2 mld euro. Kryzys pogłębił się po wprowadzeniu w marcu letniego rozkładu lotów.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!