KE przeznaczy 3 mld euro na lepsze zarządzanie ruchem lotniczym w Europie. Pieniądze trafią do linii lotniczych, zarządzających lotniskami i zapewniających usługi nawigacji lotniczej. Wspomogą realizację projektów dotyczących wspólnego europejskiego nieba.
Komisarz ds. transportu Violeta Bulc podkreśliła, że piątkowa umowa jest dużym osiągnięciem dla lotnictwa UE. "Na zawsze zmieni się system nawigacji powietrznej w Europie, co uczyni go tańszym, bardziej ekologicznym i bezpieczniejszym. Oznacza to również ważny krok w kierunku realizacji jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej" - powiedziała cytowana w komunikacie Bulc.
Według rzecznika Komisji ds. transportu Jakuba Adamowicza UE robi "następny krok w tworzeniu wspólnego nieba europejskiego". "Mówimy o konkretach. W nadchodzących latach będzie wdrażany system wspólnej kontroli nieba europejskiego. Chodzi m.in. o to, żeby samoloty, które lecą z Polski do Hiszpanii, nie musiały przeciętnie lecieć 42 km dłużej tylko z tego powodu, że - tak jak obecnie - przelatują nad odrębnie kontrolowanymi przez różne kraje strefami przestrzeni powietrznej" - powiedział w piątek PAP Adamowicz.
Dodał, że dotychczasowe rozwiązanie powoduje opóźnienia w lotach, większą emisję CO2, dłuższe loty, co dla pasażerów jest niedogodnością.
"Z pieniędzy UE Komisja Europejska przeznacza 3 mld euro na projekty, które w nadchodzących latach będą realizowane przez partnerów chętnych do udziału w pracach nad stworzeniem wspólnego nieba europejskiego" - wyjaśnił. Chodzi o linie lotnicze, zarządzających lotniskami czy zapewniających usługi kontrolerskie. Pieniądze będzie można wykorzystać do roku 2020.
Wspólna przestrzeń powietrzna (Single European Sky) ma skrócić trasy, zmniejszyć opóźnienia oraz zredukować koszty przelotów w UE. Ma także poprawić koordynację kontroli ruchu lotniczego w UE. KE chce przyspieszyć jej utworzenie, ponieważ wydolność rozdrobnionej obecnie przestrzeni i przeładowanych lotnisk może nie nadążyć za rosnącym popytem na podróże lotnicze.
Wspólną przestrzeń powietrzną w UE ma tworzyć 9 regionalnych bloków, tzw. FAB (functional airspace blocks); Polska należy do bloku bałtyckiego, wraz z Litwą.
Głównym celem utworzenia bloków przestrzeni powietrznej w Europie jest osiągnięcie maksymalnej pojemności i wydajności sieci zarządzania ruchem lotniczym, skrócenie długości tras lotniczych - z czym wiąże się oszczędność paliwa lotniczego oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do środowiska. Te bloki są zorganizowane według tras ruchu lotniczego, a nie według granic państwowych, co pozwala zwiększyć efektywność.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: KE przeznaczy 3 mld euro na poprawę zarządzania ruchem lotniczym