XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

KE szykuje transportowy pakiet klimatyczny

KE szykuje transportowy pakiet klimatyczny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Komisja Europejska przygotowuje pakiet klimatyczny dla transportu, który będzie zawierał europejską strategię ws. paliw. KE chce m.in. zredukować zależność transportu od ropy naftowej i promować elektryczne samochody, planuje też redukcję emisji z diesla.

Rzeczniczka Komisji Europejskiej Pia Ahrenkilde Hansen poinformowała na środowej konferencji prasowej, że komisarze odbyli tzw. debatę orientacyjną w sprawie pakietu klimatycznego dla transportu, który ma być gotowy pod koniec stycznia.

"Musimy zastanowić się, w jaki sposób zredukujemy zależność od ropy naftowej - 96 proc. naszego transportu jest od niej uzależnione" - podkreśliła Ahrenkilde Hansen. Większość ropy, którą zużywa UE jest importowana. Według danych Komisji Europejskiej wartość tego importu wynosi miliard euro dziennie.

Poza zwiększeniem bezpieczeństwa paliwowego celem działań KE jest ochrona środowiska. Komisja chce wprowadzania rozwiązań, które zwiększą popularność samochodów elektrycznych i hybrydowych. Według prognoz KE ten rozrastający się sektor może stworzyć ok. 700 tys. miejsc pracy głównie w małych i średnich przedsiębiorstwach.

"Kolegium (komisarzy - PAP) zdecydowanie wsparło dziś te propozycje ustawodawcze, uwzględniając potrzebę wprowadzenia alternatywnych paliw" - zapowiedziała Ahrenkilde Hansen.

Poza tym Komisja pracuje również nad przepisami dotyczącymi poprawy jakości powietrza. Jak poinformował PAP Joe Hennon, rzecznik komisarza ds. środowiska Janeza Potocznika, jesienią zaprezentowane zostaną propozycje legislacyjne w tej sprawie.

Chodzi o ograniczenie emisji z pojazdów napędzanych olejem napędowym. Aby osiągnąć ten cel, przewiduje się m.in. surowsze badania norm pojazdów. Już w 2014 r. w życie wejdzie nowa, bardziej restrykcyjna norma Euro 6, która dotyczy poziomu zanieczyszczeń emitowanych przez ciężkie pojazdy samochodowe.

Jak podał Reuters, KE chce, by poziom emisji uzyskany podczas prób w laboratoriach odzwierciedlał poziom zanieczyszczeń podczas codziennego użytku.

W UE jest bardzo wiele samochodów napędzanych silnikiem diesla, ponieważ ze względu na niższe podatki paliwo to było (lub jest) w wielu krajach tańsze od tradycyjnej benzyny.

"Pojazdy spalinowe są bardziej wydajne, ale emitują wyższy poziom dwutlenku azotu niż zwykłe pojazdy" - powiedziała cytowana przez Reutersa szefowa Europejskiej Agencji Środowiska Jacqueline McGlade. "Wszystkie dotacje dla oleju napędowego powinny być stopniowo wycofywane" - dodała.

Według szacunków KE dwutlenek azotu oraz inne zanieczyszczenia, które powstają w wyniku ruchu samochodów przyczyniają się do ponad 400 tys. przedwczesnych zgonów rocznie w Unii Europejskiej.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: KE szykuje transportowy pakiet klimatyczny

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!