Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

KE warunkowo zatwierdziła pomoc dla Poczty Polskiej

Autor: PAP
15-12-2009 17:14

Komisja Europejska zatwierdziła w środę polski plan przewidujący rekompensatę dla Poczty Polskiej za straty poniesione w wyniku świadczenia usług publicznych w okresie od 2006 do końca 2011 roku, pod warunkiem wprowadzenia zmian w polskiej ustawie regulującej obowiązek świadczenia usług publicznych.

Jak poinformowano w komunikacie prasowym, Polska musi poprawić ustawę regulującą obowiązek świadczenia usług publicznych przez Pocztę Polską. W szczególności KE zobowiązała Polskę do poprawienia "parametrów obliczania, kontrolowania i przeglądu rekompensat, aby uniknąć nadmiernej rekompensaty, oraz do zmiany ustaleń dotyczących zwrotów nadwyżek rekompensat".
Ponadto Polska musi zapewnić, że wszelkie istotne zmiany wprowadzane w polskim systemie księgowości do 2011 roku będą zgodne z unijną dyrektywą pocztową (97/67/WE). Polska ma też obowiązek informować o nich Komisję Europejską w terminie trzech miesięcy od wprowadzenia zmian.

"Cieszę się, że obecny plan nie stwarza ryzyka wypłacania Poczcie Polskiej nadmiernych rekompensat za wywiązywanie się ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, o ile wymagane przez nas poprawki zostaną wprowadzone bezzwłocznie" - oświadczyła komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes.

Przepisy unijne dopuszczają rekompensaty dla operatorów pocztowych, o ile świadczona usługa jest faktycznie usługą publiczną, a rekompensata nie jest nadmierna i nie prowadzi tym samym do subsydiowania innej działalności. Także działalność Poczty Polskiej, jak przypomina KE, nie ogranicza się jedynie do świadczenia usług pocztowych w ogólnym interesie gospodarczym, lecz obejmuje inne usługi (np. finansowe) niewchodzące w zakres tzw. usług publicznych.

Po analizie KE uznała jednak, że środki proponowane przez Polskę dla Poczty Polskiej są zgodne z prawem wspólnotowym, z zastrzeżeniem, że Polska wprowadzi zmiany do ustawy regulującej obowiązek świadczenia usług publicznych.

Polska już w kwietniu 2004 roku zgłosiła do KE program pomocy, który przewidywał rekompensatę dla Poczty Polskiej za ewentualne straty netto z tytułu wykonywania powierzonych jej zadań w ramach świadczenia usług publicznych. KE wszczęła wówczas postępowanie wyjaśniające, które zamknięto częściowo w styczniu 2007 r. w odniesieniu do okresu 2004-2005, ponieważ w tych dwóch latach Poczta Polska nie otrzymała żadnych rekompensat.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!



SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


35 901 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

966 189 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 800 ofert w bazie

2 782 269 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNER

  • partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP